Шановний користувач порталу!
Для вашої зручності ми запустили нову систему відображення формул в тексті. Дана система використовує найновіші технології. Якщо у вас виникли проблеми з відображенням формул спробуйте оновити свій веб-браузер до останньої версії. Або скористайтесь іншим браузером.

Команда проекту INFORUM.IN.UA пропонує використовувати для роботи з порталом браузер Mozilla Firefox.
Ми постійно вдосконалюємось та докладаємо максимум зусиль для Вашої комфортної роботи. Якщо у Вас є побажання чи ідеї з покращення роботи порталу напишіть нам.

ОСОБЛИВОСТІ ІНФОРМАЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНОГО ВПЛИВУ НА ОСОБИСТІСТЬ

Христина Вержиковська
студентка факультету психології та соціології Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки
Оксана Кихтюк
кандидат психологічних наук, доцент, Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки

Актуальність теми зумовлена подіями, які відбуваються сьогодні у нашій державі: неоголошена війна, заангажовані ЗМІ, політичні вибори в країні. Здавна інформаційно-психологічний (інформаційно- пропагандистський) вплив використовували для шантажу, залякування, підкупу противника, впливу на його поведінку. З’ясувалося, що інформаційно-психологічними засобами можна дуже ефективно впливати на інтелектуальну діяльність, психіку, свідомість, підсвідомість політичного і військового керівництв противника й особового складу його військ (сил), а також населення країни, проти якої ведуться бойові дії. Можна вважати, що  означений вплив потужний інструмент інформаційної боротьби.

Мета дослідження – теоретичне визначення та обґрунтування головних аспектів інформаційно-психологічного впливу на особистість.

Інформаційно-психологічний вплив  (ІПсВ) – це вплив на свідомість та підсвідомість особистості й населення з метою внесення змін у їхню поведінку і світогляд, базовими методами якими є навіювання і переконання [2; 4; 5]. Головним завданням інформаційно-психологічного впливу є зміна установок особистості.  Здійснюється інформаційно-психологічний вплив шляхом унесення змін до інформації, яка надходить до об’єкта впливу, для формування в нього хибного уявлення про певні події, факти, явища та, завдяки цьому, спонукання його до прийняття певних рішень (учинення певних дій або бездіяльності), вигідних суб’єкту впливу. Головним завданням інформаційно-психологічного впливу є зміна установок особистості.

Механізм інформаційно-психологічного впливу ґрунтується на маніпуляції свідомістю мас і внесенням у свідомість цілеспрямованої дезінформації. Механізм духовного насильства над людиною, групою, масою спрямований на спотворення повідомлення про реальність, щоб, незважаючи на їх неправдивість, особа приймала їх як вірогідні й поступала б відповідно до цієї деформованої інформації.

На сьогоднішній день існує безліч випадків, коли одна людина впливає на думки, поведінку, стани, почуття, волю , мислення іншої людини. Але зміст і форма такого діяння може охоплювати не лише особу , а групу чи навіть соціум. Процес прийняття об’єктом інформаційно-психологічного впливу, спрямованого на емоційну сферу свідомості, специфічний. У ньому функціонують тільки сприйняття і запам’ятовування, мислення майже не здійснюється.

Проблему психологічного впливу досліджувало чимало вітчизняних та зарубіжних науковців-психологів. Зокрема, Саєнко О,Г. та Г. Р. Чистоклетов обґрунтував взаємозв’язок стратегій, в період проведення гібридної війни; А. Г. Парфенюк, Кара-Мурза С. Г. виявили психологічні способи впливу в процесі спілкування та інші [1; 2; 3; 4; 5].

Для інформаційно-психологічного впливу характерні певні закономірності, а саме:

-     якщо він спрямований на емоційну сферу людей, їх потреби, то його результати відчуваються на спрямованості й силі спонукань, бажань і прагнень людей;

-     коли під впливом виявляється емоційна сфера психіки, то це відображається на внутрішніх переживаннях, міжособистісних стосунках людей; поєднання впливів на обидві названі сфери дозволяє впливати на вольову активність людей і таким чином керувати їх поведінкою;

-     вплив на комунікативно-поведінкову сферу, специфіку взаємовідношень і спілкування дозволяє створювати соціально-психологічний комфорт і дискомфорт, змушує людей співробітничати чи конфліктувати з іншими;

-     в результаті психологічного впливу на інтелектуально-пізнавальну сферу людини змінюються в необхідну сторону її уявлення, характер сприйняття нової інформації, як підсумок – «картина світу людини» [1; 2; 3; 4].

Отож, аналіз термінологічних понять «інформаційно-психологічний вплив», «інформаційна зброя», «інформаційна війна» дає змогу зробити висновок, що вони пов’язані з такими факторами:

-     інформаційно-комунікаційними;

-     конвергенцією нових інформаційних технологій та їхнім впливом на різноманітні сфери діяльності і механізми функціонування суспільства;

-     впливом масової культури на свідомість і поведінку людей за допомогою широкодоступних каналів передачі інформації;

-     стандартизацією способу життя більшості населення;

-     удосконаленням засобів маніпулювання людьми, тобто створенням на стан останніх таких регуляторних механізмів інформаційного впливу, які б допомогли впродовж тривалого проміжку часу зберігати й підтримувати його для досягнення поставлених цілей.

Висновки: наше життя наповнене різними впливами, які  мають особливу структуру, закони, принципи. Тому, одні впливають на зміни  людської активності (поведінки, діяльності, спілкуванні, вчинках), інші змінюють мотивацію, пізнавальні процеси, ще інші – в емоційну-вольову сферу особистості. Таким чином головне значення в подолання інформаційно-психологічного впливу, в покращенні якості життя, складових суспільного буття повинно бути усвідомлення та вивчення закономірностей, технологій, засобів і прийомів психологічного впливу на особистість, професійні громади, малі і великі соціальні спільноти.

 

Джерела та література:

  1. Бурячок В. Технологія використання уразливостей web ресурсів у процесі організації та проведення мережевої розвідки інформаційно-телекомунікаційних систем [Електронний ресурс] / В. Бурячок // Безпека інформації. - 2013. - Т. 19, № 2. - С. 83-87. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/bezin_2013_19_2_3
  2. Кара-Мурза С.Г. Манипуляция сознанием./ С. Г. Кара-Мурза — М.: Изд-во: Эксмо, 2005. — 832 с
  3. Парфенюк Н. В. Інформаційно-комунікативні технології як компонент якості професійно-орієнтованого навчання у системі вищої освіти [Текст] / Н.В. Парфенюк // Матер. міжн. наук.-прак. конференції «Інноваційні технології навчання обдарованої молоді» (м. Одеса, 6-7 грудня 2017 року) – С. 65-66.
  4. Саєнко О. Г. Механізм інформаційно-психологічного впливу в умовах гібридної війни / О. Г. Саєнко. // Вісник Національної академії Державної прикордонної служби України. Серія : Психологія. - 2015. - Вип. 1. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vnadpn_2015_1_11
  5. Чистоклетов Л. Г. Інформаційно-психологічні впливи як невід’ємна складова парадигми інформаційної безпеки / Л. Г. Чистоклетов, В. Й. Шишко // Науковий вісник Львівського державного університету внутрішніх справ. серія психологічна. - 2012. - Вип. 2(1). - С. 183-193. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvldu_2012_2(1)__24.
Коментарі до статті:
© inforum.in.ua, 2014 - 2024
Розробка : Limpopo Web Agency
+38 (068) 322 72 67
+38 (093) 391 11 36
43020, УКРАЇНА,
Волинська обл., м. Луцьк,
вул. Електроапаратна, 3 / 336
inforum.in.ua@ukr.net