Шановний користувач порталу!
Для вашої зручності ми запустили нову систему відображення формул в тексті. Дана система використовує найновіші технології. Якщо у вас виникли проблеми з відображенням формул спробуйте оновити свій веб-браузер до останньої версії. Або скористайтесь іншим браузером.

Команда проекту INFORUM.IN.UA пропонує використовувати для роботи з порталом браузер Mozilla Firefox.
Ми постійно вдосконалюємось та докладаємо максимум зусиль для Вашої комфортної роботи. Якщо у Вас є побажання чи ідеї з покращення роботи порталу напишіть нам.

ОСОБЛИВОСТІ ПРОЯВУ ЕМПАТІЇ СТУДЕНТСЬКОЇ МОЛОДІ

Валерія Огребчук
студентка факультету психології та соціології, Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки
Тетяна Павлюк
кандидат психологічних наук, доцент, Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки

Постановка проблеми. У сучасному світі гуманізація стосунків між людьми співвідноситься із співчуттям, співпереживанням, умінням зрозуміти іншу людину, перейнятися її бідами та радощами. Емпатія присутня у всіх видах міжособистісного спілкування. Емпатія студентської молоді сприяє більш ефективному пізнанню людьми один одного та зокрема їх емоційних станів і переживань. Емпатія студентів зменшує ефект спотворення сприйняття іншої особистості і супроводжує формування більш точного першого враження. Як комунікативна властивість особистості студента, емпатія сприяє вирішенню глибоких людських питань і відкриває нові можливості для більш ефективного впливу на особистість в спілкуванні. Вона є одним із регуляторів стосунків між студентами.

Мета статті полягає у теоретичному аналізі психологічних особливостей прояву емпатії сучасних студентів.

Виклад основного матеріалу. За визначенням, емпатія – це розуміння емоційного стану, проникнення у відчуття або ж переживання іншої людини. Емпатія проявляється у формі відгуку однієї людини на почуття і стан іншої.

У психології виникли два підходи у поглядах на емпатію. З позицій першого підходу, емпатія розглядається як процес або стан (О. Сопіков, І. Юсупов, Т. Райк); для другого підходу характерним є уявлення про цей феномен як про здатність або стійку властивість особистості (М. Муканов, В. Лабунська, О. Саннікова). У межах другого підходу науковці по-різному визначають емпатію: деякі дослідники розглядають її в контексті моральних почуттів (Т. Гаврилова, Ю. Гільбух, В. Шадриков); інші акцентують увагу на тому, що емпатія відіграє центральну роль у гармонізації міжособистісних стосунків (В. Абраменкова, В. Агеєв, Ю. Гіпенрейтер). Для М. Ермолової емпатія – складний механізм, незамінний у людській взаємодії [2].

Емпатію розрізняють як співчуття, тобто переживання суб’єкта з приводу почуттів іншої людини, відмінних від почуттів цієї людини та співпереживання, яке характеризується переживанням суб’єктом тих почуттів, які відчуває інший, через ототожнення з ним [3]. Т. Гаврилова висунула припущення про вікові відмінності у проявах емпатії: співпереживання, як проста форма емпатії, більшою мірою характерна підліткам, а співчуття більше притаманно юнакам студентського віку [5].

Основними механізмами емпатії науковці вважають емоційне наслідування і зараження, ідентифікацію, розуміння і рефлексію. Емоційне наслідування і зараження дозволяють студентам встановлювати контакти з людьми, які їх оточуюють, обмінюватися з ними інформацією. Ідентифікація дає змогу  прийняти цінність іншої людини без спроб щось змінити у ній. Розуміння та рафлексія обумовлюють спрямованість студентів до власного емоційного досвіду, навчають прогнозувати ситуації та задіювати когнітивну сторону емпатійного процессу [3].

Роль емпатії в організації комунікативної сторони спілкування у студентській групі полягає в наданні особливого способу отримання, обробки та перевірки достовірності інформації.

На думку Т. Матюх, існують такі функції емпатії:

1)  емпатія, що виходить від суб’єкта емпатії, збільшує його здатність переконувати;

2)  допомагає подолати психологічний захист іншого;

3)  розширює уявлення про життя інших;

4)  збагачує власний емоційний досвід;

5)  розвиває особистість і систему її цінностей;

6)  несе охоронні функції, якщо досвід, який сприймається, загрожує психічній рівновазі індивіда.

7)  дає можливість для саморозкриття особистості студента та отримання підтримки [4].

Висновки. Емпатія визначається як соціально-психологічна властивість особистості. Вона являє собою сукупність соціально-психологічних здібностей індивіда, за допомогою яких дана властивість розкривається як об’єкту, так і суб’єкту емпатії. Феномен емпатії присутній у всіх видах міжособистісного спілкування студентської молоді. Через емоційний відгук студенти пізнають внутрішній стан один одного. Емпатія заснована на вмінні правильно уявляти собі, що відбувається у внутрішньому світі іншої людини, що вона переживає, як оцінює навколишню дійсність. Емпатія сприяє розвитку міжособистісних стосунків і стабілізує їх, дозволяє надавати підтримку партнерові не тільки у звичайних, але і у важких екстремальних умовах, коли той особливо її потребує.

Також слід зазначити, що студенти проявляють емпатію у формі співчуття, яке засноване більшою мірою на своєму минулому досвіді і пов’язане з потребою у власному благополуччі, та у вигляді співпереживання, яке засноване на переживанні неблагополуччя іншої людини як власного неблагополуччя і пов’язане з потребами та інтересами у благополуччі цієї людини.

 

Джерела та література:

  1. Безугла М. В. Формування у студентської молоді  духовно- культурних цінностей освіти : автореф. дис. канд. пед. наук : 13.00.07 / М. В. Безугла: Східноукр. нац. ун-т ім. В. Даля. – К, 2015. – 20 с.
  2. Ермолова М. Ю. Что такое эмпатия: когнитивные теории и модели // Современная зарубежная психология. 2016. Т. 5. № 4. С. 59-66.
  3. Джерназян, Л. Н. Механизмы эмпатии в межличностных отношениях / Л. Н. Джерназян. - Тбилиси, 2014. - 16 с.
  4.  Матюх Т. М. Емпатія як трансестетичний феномен : дис. на здобуття наук. ступеня кандидата філос. наук : спец. 09.00.08 – естетика / Т. М. Матюх. – Рівне., 2016. – 201 с.
  5. Четверик-Бурчак А. Г. Механізми впливу емоційного інтелекту на успішність життєдіяльності особистості : дис. канд. психол. наук: спец. 19.00.01 «Загальна психологія, історія психології» / А.Г. Четверик-Бурчак. – Дніпропетровськ, 2015. – 187 c.
Коментарі до статті:
© inforum.in.ua, 2014 - 2024
Розробка : Limpopo Web Agency
+38 (068) 322 72 67
+38 (093) 391 11 36
43020, УКРАЇНА,
Волинська обл., м. Луцьк,
вул. Електроапаратна, 3 / 336
inforum.in.ua@ukr.net