Шановний користувач порталу!
Для вашої зручності ми запустили нову систему відображення формул в тексті. Дана система використовує найновіші технології. Якщо у вас виникли проблеми з відображенням формул спробуйте оновити свій веб-браузер до останньої версії. Або скористайтесь іншим браузером.

Команда проекту INFORUM.IN.UA пропонує використовувати для роботи з порталом браузер Mozilla Firefox.
Ми постійно вдосконалюємось та докладаємо максимум зусиль для Вашої комфортної роботи. Якщо у Вас є побажання чи ідеї з покращення роботи порталу напишіть нам.

СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНІ АСПЕКТИ НАВЧАЛЬНОЇ МОТИВАЦІЇ У ЮНАЦЬКОМУ ВІЦІ

Віта Котуза
студентка факультету психології та соціології, Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки

Юнацькій вік – це процес формування свідомості і власного світогляд, прийняття рішень відповідальних, людської близькості. Юнацький вік виділяють історично недавно, а універсальним феноменом, що охоплює і хлопчиків, і дівчаток , всі прошарки суспільства, став тільки з кінця XX ст., з розвитком індустріалізації та урбанізації. Старший шкільний вік характеризується високою готовністю психологічних структур особистості до процесу самовираження. Прагнення до самовираження є основною потребою старшокласників, підкріпленою стійкою мотивацією.

М.Лук’янова, що загальний зміст розвитку навчальної мотивації старших школярів полягає в тому , щоб перевести учнів з рівнів негативного і байдужого ставлення до дієвого навчання, усвідомленого, відповідального, тобто позитивного де об’єктом формування є всі компоненти мотиваційної сфери та всі аспекти вміння вчитися.  

Вивченням питання мотивації навчання у педагогів і психологів займалися М.І.Алексєєва, Б.Ф.Баєв, Л.И.Божович, Н.Воронова;  П.А.Гончарук, В.Кириленко, Т.А.Матис, А.К.Маркова, М.Лук`янова, В.А.Семиченко, Л.Чаговець та інші [1;4;5;6] . Аналіз літературних джерел свідчить про відсутність єдності у визначенні поняття мотивація . Під поняттям мотивація .

Аналіз літературних джерел свідчить, що у сучасній психології відсутня єдність у визначені поняття мотивація . Під поняттям мотивація розуміють декілька психологічних явищ, а саме [6, с. 34 ]:

  1. Систему факторів або відсутність причин, які спрямовують людину до певних дій чи бездіяльності , спонукають до активності;  
  2. Усвідомлене використання цілої системи збудників , які сприяють активізації діяльності ;
  3. Процес розгортання системи збудників, який безпосередньо відбувається в структурі відповідної діяльності.

Відсутність єдності визначення поняття «мотивація» свідчить про різнобічність цього питання , а також про багатогранність самої мотивації.

Як відзначає Є.П.Ільїн [2], знана кількість досліджень мотивації навчальної діяльності несе на собі відбиток на погляди мотивації і мотив, які існують у психології . Під мотивом навчальної діяльності розуміють усі чинники, які зумовлюють вияви навчальної активності: мету, потреби, установки , почуття обов’язку, тощо . У психолого-педагогічній літературі не існує єдиного розуміння навчальної мотивації та класифікації навчальних мотивів. Різні дослідники використовують подібні, але не синонімічні, поняття для визначення цього феномену, а саме: навчальна мотивації, мотивація навчання , мотивація навчальної діяльності, мотиваційна сфера, мотиваційний синдром .

І.О.Зимня [5] визначає навчальну мотивацію як окремий вид навчальної мотивації , що включено в діяльність навчання або навчальну діяльність. Як і для іншого виду діяльності, навчальна мотивація визначається низькою специфічних для цієї діяльності чинників:

-     освітньою системою, закладом освіти, де відбувається навчальна діяльність;

-     особливостями суб’єктів навчальної діяльності;

-     особливостями організації освітнього процесу;

-     специфікою навчальної дисципліни;

-     суб’єктними особливостями педагога і, передусім, системою його відношення до учня.

Крім того, навчальна мотивація характеризується складною структурою, системністю, спрямованістю, динамічність, стійкістю і пов’язана з рівнем інтелектуального розвитку і характером навчаьлної діяльності.

В.О.Якунін [11] наводить дані В.І.Шкуркіна, який виходить із положення про те , що в основі навчальної мотивації лежать різного роду проблеми, стосовно яких мотив виконує репрезентативну функцію . Існує декілька видів проблем особистості , що визначають перебіг або результат тієї чи іншої активності . До них відносяться пізнавальні потреби , потреби досягнення , афіліації , домінування  , спілкування . Мотиви , за допомогою яких репрезентуються основні потреби , становлять такий перелік : пізнавальні , професійні , мотив творчого досягнення , широкі соціальні мотиви , мотив соціально-психологічного плану і особистого престижу.

Таким чином , на основі проаналізованих даних різних авторів можна зробити висновок стосовно різних за своєю природою мотиваційних витворів особистості у забезпечені успішної навчальної діяльності.

 

Джерела та література:

  1. Аликсєєва М.І. Мотиви навчання учнів.-К.:Радянська школа,1974.-120с.
  2. Бланк Т.В. Формування позитивної мотивації як фактору успіху навчальної діяльності молодших школярів /Т.В.Бланк // Початкове навчання та виховання : наук.-метод.-журн. – Харків : Основа .-2009 . - №16 / 18 .-с. 2-9
  3. Изучение потивации поведения дэтей и подростков / Под ред Л.И.Божович и Л.В.Благонадежний .-М : Педагогика , 1972
Коментарі до статті:
© inforum.in.ua, 2014 - 2024
Розробка : Limpopo Web Agency
+38 (068) 322 72 67
+38 (093) 391 11 36
43020, УКРАЇНА,
Волинська обл., м. Луцьк,
вул. Електроапаратна, 3 / 336
inforum.in.ua@ukr.net