Шановний користувач порталу!
Для вашої зручності ми запустили нову систему відображення формул в тексті. Дана система використовує найновіші технології. Якщо у вас виникли проблеми з відображенням формул спробуйте оновити свій веб-браузер до останньої версії. Або скористайтесь іншим браузером.

Команда проекту INFORUM.IN.UA пропонує використовувати для роботи з порталом браузер Mozilla Firefox.
Ми постійно вдосконалюємось та докладаємо максимум зусиль для Вашої комфортної роботи. Якщо у Вас є побажання чи ідеї з покращення роботи порталу напишіть нам.

ПСИХОЛОГІЧНА ПРОБЛЕМА УСВІДОМЛЕННЯ ВИНИ НЕПОВНОЛІТНІМИ ЗЛОЧИНЦЯМИ

Базика Євгенія Леонідівна
кандидат психологічних наук, доцент кафедри психології Відкритого Міжнародного Університету Розвитку Людини «Україна» Миколаївського Міжрегіонального інституту
Серман Алла Володимирівна
магістрант кафедри соціально-політичних наук Відкритого Міжнародного Університету Розвитку Людини «Україна», Миколаївський Міжрегіональний інститут, інспектор Арцизького РВКВІ УДПТ України в Одеській області

Злочинність неповнолітніх є складовою частиною злочинності взагалі, але й має свої специфічні особливості, що дозволяє розглядати її як самостійний об'єкт психологічного вивчення. Неповнолітні є своєрідним «барометром», який визначає стан морального «здоров'я» суспільства.

Щорічно в Україні неповнолітніми скоюється більше 40 тисяч правопорушень, що складає 8,8% від загального числа злочинів, зареєстрованих в цілому по державі. Характерною рисою злочинності неповнолітніх стають насильство і жорстокість, спостерігається тенденція до «омолоджування» злочинності цього контингенту, підвищення їх кримінальної активності, зростає кількість злочинів, скоєних неповнолітніми на ґрунті пияцтва, токсикоманії і наркоманії. Тому однією з найважливіших задач є профілактика злочинної поведінки серед неповнолітніх та ефективна і адекватна ресоціалізація підлітків, які вже скоїли злочин.

У психологічній науці проблема вини є складовою частиною проблеми соціальних емоцій, де вина визначається як «самооціночна» емоція (Г.М. Бреслав, К.Е. Ізард, М. Льюіс, Ю.М. Орлов, К. Фішер та інші). У радянській та сучасній вітчизняній кримінально-правовій літературі основне місце займає психологічна теорія вини, представниками якої є П. Матишенський, А. Піонтковський, І. Філановський та інші. Згідно з нею, в кожний психічний акт певною мірою входять дві складові – інтелектуальна та вольова. Деякі вчені (Б.С. Утєвський, П.С. Дагель, Ф.Г. Гілязєв, Л.І. Шеховцова) виділяють ще й третю складову – емоційну [ 1; 2; 3].

Актуальність зазначеної проблеми, недостатнє її теоретичне та практичне вивчення й обумовило вибір теми  нашого дослідження. Мета якого полягає в дослідженні психологічних особливостей  та чинників усвідомлення вини неповнолітніми злочинцями в період адаптації у виховній колонії.

За об’єкт дослідження ми  визначили особистість неповнолітнього злочинця, а предметом - психологічні чинники усвідомлення вини неповнолітніми злочинцями.

Відштовхуючись від обраної проблематики дане дослідження ми проводили на базі Південної виправної колонії УДДУПВП в Одеській області  №51. В експерименті прийняли участь неповнолітні злочинці віком 16-17 років, загалом 87 осіб, які скоїли злочини різного ступеня тяжкості і спрямованості та на час проведення дослідження знаходились в колонії протягом 3-6 місяців (період адаптації).

Відповідно до поставленої мети були визначені наступні завдання дослідження:

  1. Провести теоретичний аналіз проблеми вини у психології та визначити психологічну структуру усвідомлення вини неповнолітніми злочинцями.
  2. Визначити методи дослідження усвідомлення вини респондентів та проаналізувати психологічні особливості і виділити основні варіанти усвідомлення вини неповнолітніми злочинцями.
  3. Вивчити психологічні особливості неповнолітніх злочинців з різним рівнем  усвідомлення вини.

На даному етапі дослідження нами було вирішено перше завдання - проведено теоретичний аналіз проблеми вини у психологічної літературі та визначено психологічну структуру усвідомлення вини неповнолітніми злочинцями.

Проаналізувавши наукову літературу та узагальнюючи отримані дані, ми надійшли до наступних висновків.

1. Проблему вини у загальному вигляді можна позначити як філософську, психологічну та етико-правову проблему. У психологічній науці вина розглядається в межах проблеми соціальних «самооціночних» емоцій та емоційних станів (М. Масколо, К.Фішер та інші). Загальновизнаним у психології є постулат, що емоція вини відіграє важливу роль у процесі розвитку особистісної, соціальної відповідальності та у формуванні афективно-когнітивних структур совісті. Саме емоція вини стимулює інтелектуальні процеси, які пов’язані з усвідомленням вини та з можливими альтернативами виправлення певної ситуації.  В цілому вина та совість є найважливішими складовими для психологічної зрілості особистості, в тому числі особистості підлітка.

2. Психологічна структура усвідомлення вини характеризується наявністю трьох складових: когнітивної, емоційної та поведінкової. Когнітивна складова відбиває оцінку неповнолітнім кримінально-правових наслідків злочинного діяння, усвідомлення своєї ролі, ролі інших людей та обставин у скоєному злочині, оцінку ступеня своєї вини. Емоційна складова характеризує емоційно-оціночне ставлення до скоєного злочину, його наслідків, потерпілого та  вироку суду. Поведінкова складова визначає певні дії щодо засудження скоєного злочину, каяття,  бажання виправитися та ймовірність скоєння злочину у майбутньому. Усвідомлення вини неповнолітніми злочинцями відбувається, насамперед, в межах емоційної складової при слабкій представленості когнітивної та поведінкової складових.

3. Основною ознакою осудності особи є здатність до свідомо-вольової поведінки, яка полягає у здатності людини повною мірою усвідомлювати фактичний характер своїх дій (бездіяльності) та керувати ними.  Інтегральним критерієм свідомо-вольової поведінки О.Д. Сітковська вважає «соціально орієнтоване керування поведінкою в ситуації вибору». Мається на увазі здатність та можливість: а) підходити до вибору цілей та засобів дій, усвідомлюючи себе членом суспільства, тобто враховуючи їх наслідки для інших; б) усвідомлювати причинно-наслідкові залежності обраного варіанту поведінки; в) усвідомлювати цей варіант поведінки як окремий випадок певного виду та класу явищ, використовуючи при цьому соціально орієнтовані оцінки; г) використовувати механізм критичності в ході вибору варіанту поведінки; д) здійснювати рішення про відповідний варіант поведінки, зберігаючи керування ним.

4. Суб'єкт злочину, як елемент складу злочину, характеризується сукупністю трьох обов'язкових ознак: фізична особа; осудна; яка досягла віку, з якого згідно закону настає кримінальна відповідальність. Загальним віком кримінальної відповідальності є 16 років, зниженим віком - 14 років, передбаченого за вчинення окремих злочинів ( ч.2 ст.22 КК України). Питання про необхідність встановлення в законі мінімального віку кримінальної відповідальності обумовлено тим, що ця обставина нерозривно пов'язана із здатністю особи усвідомлювати значення своїх дій і керувати ними.  Як відомо, саме у віці 14 років людина здатна до висновків, може керувати своєю поведінкою та брати на себе відповідальність. Загалом підлітковий вік характеризується: 1) появою психологічних новоутворень (самосвідомості, самостійності); 2) якісною перебудовою всієї психічної діяльності у зв'язку зі вступом до дії нових соціальних чинників (систематизованого вивчення основ наук, зміни суспільних позицій), що підвищують вимоги до особистості; 3) крайньою нерівномірністю розвитку, що виявляється у дисгармонії соціально-етичного формування і фізичного дозрівання, в одночасному суперечливому поєднанні в особистості підлітка «дитячості» та «дорослості»; 4) зростанням соціальної активності особистості, пов'язаної із формуванням її соціальних установок, моральних основ. В цілому, за своїм психічним та соціальним розвитком підлітки у віці 14-16 років можуть повною мірою усвідомлювати свою вину щодо скоєного злочину та наслідків своїх дій.

 

Джерела та література:

  1. Дагель П. С. Субъективная сторона преступления и ее установление // П. С. Дагель, Д. П. Котов. - Издательство Воронежского университета, Воронеж., 1974. – С.49.
  2. Гилязев Ф. Г. Социально-психологические и условно-правовые черты вины / Ф. Г. Гилязев – М., 1979. – 63 с.
  3. Холодная М. А. Психология интеллекта. Парадоксы исследования / М. А. Холодная. - СПб.: Питер , 2002. –  272 с
Коментарі до статті:
Анна Кульчицька [16.05.2016 19:52]
Завдання суспільства у роботі з неповнолітніми злочинцями полягає не в покаранні, а в першу чергу в перевихованні та підтримці цих дітей. Одним із шляхів реалізації цього завдання є робота над усвідомленням ними своєї вини. Тому тема є дуже актуальною, а дослідження потрібним та цікавим.
© inforum.in.ua, 2014 - 2024
Розробка : Limpopo Web Agency
+38 (068) 322 72 67
+38 (093) 391 11 36
43020, УКРАЇНА,
Волинська обл., м. Луцьк,
вул. Електроапаратна, 3 / 336
inforum.in.ua@ukr.net