Шановний користувач порталу!
Для вашої зручності ми запустили нову систему відображення формул в тексті. Дана система використовує найновіші технології. Якщо у вас виникли проблеми з відображенням формул спробуйте оновити свій веб-браузер до останньої версії. Або скористайтесь іншим браузером.

Команда проекту INFORUM.IN.UA пропонує використовувати для роботи з порталом браузер Mozilla Firefox.
Ми постійно вдосконалюємось та докладаємо максимум зусиль для Вашої комфортної роботи. Якщо у Вас є побажання чи ідеї з покращення роботи порталу напишіть нам.

СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ЕКОНОМІЧНОЇ СОЦІАЛІЗАЦІЇ СТУДЕНТСЬКОЇ МОЛОДІ. АНАЛІЗ ПРОБЛЕМИ

Мельничук Тетяна Іванівна
кандидат психологічних наук, старший науковий співробітник лабораторії організаційної і соціальної психології, Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України

Соціалізація особистості – одне з головних і найважливіших завдань суспільства, що охоплює усі соціальні процеси, завдяки яким індивід засвоює певні норми, знання, цінності, які дозволяють йому бути повноправним членом суспільства. Соціалізація відбувається у трьох основних сферах: діяльність, спілкування, самосвідомість і включає навчальні, стихійні та спонтанні процеси, які впливають на формування особистості.

Економічна соціалізація, науковцями розглядається як окремий аспект розвитку економіко-психологічних якостей особистості, їх апробацією у ході долання певних суперечностей, перед якими постає особистість на відповідному етапі соціалізації.

Економічна соціалізація особистості міцно пов’язана із процесами її входження в економічну сферу суспільства. У зарубіжній та вітчизняній психологічній науці дослідження економічної соціалізації розпочалося відносно недавно. Вперше термін «економічна соціалізація» розглядається з позиції немарксистського підходу в процесі аналізу соціалізації у роботах С. Камінгс, Д.Тібл (1978 р.), Б. Стасі (1982 р.). У вітчизняній психології вивчення та дослідження економічної соціалізації студентської молоді розпочалися лише у 2000 році співробітниками лабораторії соціальної психології  Інституту психології  імені Г.С. Костюка НАПН України у межах загальної проблеми та дослідження теми соціалізації учнівської та студентської молоді в умовах трансформації суспільства ( Г. Авер’янова, Т. Говорун, Н. Дембицька, О.  Лавренко, Г. Ложкін, В. Москаленко та інші)

В умовах трансформації суспільства та його економічної нестабільності  процес економічної соціалізації студентської молоді відбувається двояко та суперечливо. З одного боку, виявляються нові ринкові характеристики у студентів, пошук альтернативних джерел свого фінансування тощо, а з другого, – підсвідомо існують архетипи старого суспільства, очікування пільг від держави, збільшення стипендії тобто формується у молоді суперечливий економічний тип особистості. Тому проблеми економічної соціалізації студентської молоді, її освіти, виховання, соціального становлення, участі у суспільному і економічному житті держави перебувають у центрі уваги і на межі різних наук та потребують окремого дослідження. Адже розвиток держави безпосередньо залежить від участі молоді в суспільно-економічних процесах.

Саме за умов ринкових відносин від студентської молоді вимагається здатність швидко адаптуватися до нових ринкових реалій, так як в часи швидких соціальних змін спосіб життя людини починає не співпадати зі зразком поведінки, який традиційно вважався нормою і виникає масове відхилення від “норми”. Соціально-економічні зміни, розбудова соціально-орієнтованої економіки поставили перед українським суспільством завдання сформувати ринкову економічну культуру молоді, яка б сприяла здійсненню нею ефективної економічної діяльності й уможливлювала б оцінювання даної діяльності з позиції не лише економічної доцільності, але й соціальної спрямованості та моральної цінності. Саме студентство є тією границею, що дозволяє молоді, як розмежувати так і одночасно поєднати набутий життєвий соціальний досвід у сім'ї та отриманий досвід під час навчання для подальшої реалізації своїх соціальних, професійних, економічних і духовних інтересів. Тобто пройти вдалу соціалізацію у вже доросле суспільство. Економічна соціалізація студентської молоді в порівнянні із підлітковою соціалізацією вже із ролі споживача переорієнтовується на здобуття грошей та заробіток в сферах виробництва (приватного бізнесу, інвестиційної діяльності), які вимагають прояву якостей суб’єкта економічної діяльності – ініціативності, самостійності, відповідальності, менеджерських якостей.

В науковій літературі виділяють наступні етапи соціалізації студентської молоді: 

1. Етап загальної соціалізації - формування і закріплення основних соціальних і психологічних цінностей (трудових, моральних, естетичних, політичних, правових, екологічних, сімейних).

2. Етап професійної соціалізації - засвоєння людиною тої чи іншої професії, здобуття специфічного рольового знання, коли роль пов'язана з розподілом праці [1, 3].

У процесі життєдіяльності людина вступає у різні соціально-економічні відносини. Саме це й сприяє засвоєнню нею економічних цінностей суспільства. Як зазначає В. В. Москаленко, соціально-психологічний процес входження індивіда в економічну систему суспільства є його економічною соціалізацією. Кінцевим продуктом економічної соціалізації є формування особистості як суб’єкта економічної діяльності [6].

Також важливим фактом економічної соціалізації студентської молоді є економічні настановлення. Економічні настановлення є видом соціальних настановлень, які формують під впливом економічних відносин та економічної діяльності і проявляються у ставленні індивіда до власності, грошей, економічного статусу, добробуту тощо.

Отже, сучасна економічна свідомість студентської молоді формується внаслідок складної і суперечливої взаємодії різноманітних чинників, зокрема, особливості сімейного виховання, традиції оточення, впливу соціального середовища, засобів масової комунікації, життєвого досвіду, рівня освіти. Результати такої взаємодії визначають практичну поведінку молодої людини в економічній сфері і формують економічну культуру. Сьогодні не є можливим сформувати економічну культуру молоді, якщо вона не озброєна важливими економічними знаннями. За умов ринкових відносин у студентської молоді посилюється потреба в отриманні економічних знань необхідних для розуміння структури та механізмів ринкової економіки, досвіду участі у функціонуванні ринкових структур, умінні відігравати певні економічні ролі в системі ринкової економіки. Саме молодь опиняється у найбільш скрутному становищі при кризі та нестабільності у державі, оскільки, вступаючи в життя, вона повинна визначити своє місце і призначення. Тому, на сьогодні у нашій державі вельми актуальна необхідність у створенні системи економічної освіти і виховання громадян, усвідомлення того, що психологічна підготовка молодого покоління – необхідна умова для проведення радикальних економічних змін та подальшої стабільності держави.

 

Джерела та література:

  1. Андреева Г.М. Социальная психология. - М.: Аспект Пресе, 2001. - 376 с.
  2. Анкудинова Е.В. Определение сущности экономыческой соцыалызации / Е. В. Анкудинова // Вести. Челябин. Гос. пед. ун-та. – 2009. - №9. – с. 5-15.
  3. Вікова та педагогічна психологія / За ред. О.В. Скрипченко, Л.В. Долинського, З.В. Огороднійчук. - К.: Просвіта, 2001. - 415 с.
  4. Дембиціка Н.М. Соціально – психологічні проблеми економічної соціалізації молоді / Н. М. Дембиціка // Соціальна психологія. – 2008. – №3. – с. 53-67.
  5. Москаленко В. В. Соціальна психологія / В. В. Москаленко. – К. : Центр навч. Літ., 2005. – 624 с.
  6. Москаленко В. В. Сучасні напрямки досліджень в економічній психології / В. В. Москаленко // Соціальна психологія. – 2004. - №2. – с. 3-18
Коментарі до статті:
© inforum.in.ua, 2014 - 2024
Розробка : Limpopo Web Agency
+38 (068) 322 72 67
+38 (093) 391 11 36
43020, УКРАЇНА,
Волинська обл., м. Луцьк,
вул. Електроапаратна, 3 / 336
inforum.in.ua@ukr.net