Шановний користувач порталу!
Для вашої зручності ми запустили нову систему відображення формул в тексті. Дана система використовує найновіші технології. Якщо у вас виникли проблеми з відображенням формул спробуйте оновити свій веб-браузер до останньої версії. Або скористайтесь іншим браузером.

Команда проекту INFORUM.IN.UA пропонує використовувати для роботи з порталом браузер Mozilla Firefox.
Ми постійно вдосконалюємось та докладаємо максимум зусиль для Вашої комфортної роботи. Якщо у Вас є побажання чи ідеї з покращення роботи порталу напишіть нам.

ІНДИВІДУАЛЬНО–ПСИХОЛОГІЧНІ ХАРАКТЕРИСТИКИ ОСОБИСТОСТІ ЯК ЧИННИК КОНФОРМНОЇ ПОВЕДІНКИ

Кульчицька Анна Валеріївна
кандидат психологічних наук, доцент кафедри загальної та соціальної психології Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки,
Савіцька Юлія Михайлівна
студентка факультету психології, Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки

Однією з сучасних завдань вітчизняної психології є знаходження шляхів розвитку особистості, здатної самостійно вирішувати проблеми, що виникають на життєвому шляху (Никандров, 1999; Зимова, 2001). Адже тільки вільний суб'єкт володіє можливостями як особистісного так і соціального розвитку.

З іншого боку, необхідною умовою існування суспільства в цілому і складових його соціальних груп є взаимопогодження інтересів особистості і групи (Moscovici, 1985; Гобозов, 2003). А одним з найважливіших механізмів такого взаємопогодження є процеси соціального впливу групи на поведінку і установки індивіда. Та й самі процеси соціалізації у певному сенсі можна інтерпретувати як вплив впливає суб'єкта (вчителя чи референтної групи) на моральні і ціннісні установки особистості (зокрема, старшокласника). Тому дане дослідження вважаємо актуальним.

Об'єкт дослідження – конформна поведінка особистості у підлітковому та юнацькому віці.

Предмет дослідження – індивідуально – психологічні характеристики як чинник конформної поведінки.

Мета дослідження – виявлення індивідуально-психологічних характеристик особистості як чинника конформної поведінки .

Методи дослідження: теоретичні: узагальнення, систематизація; емпіричні: спостереження, тестування; методики: самооцінка рівня домагань за методикою Шварцландера; методика діагностики самооцінки мотивації схвалення (шкала брехні Д. Марлоу і Д.Крауна; діагностика міжособистісних відносин (Лірі).

Виклад основного матеріалу та обґрунтування отриманих результатів. З метою вивчення проблеми конформності поведінки в підлітковому і юнацькому віці,  нами було проведено емпіричне дослідження на базі ЗОШ І-ІІІ ступенів села Мирне Горохівського району Волинської області. Загальна кількість дітей, які приймали участь у дослідженні – 50 старшокласників, віком 14–17 років. Серед них 27 хлопчиків та 23 дівчаток.

Конформізм є проявом активності особистості, яке відрізняється реалізацією чітко пристосованої реакції на груповий тиск (точніше на тиск більшості членів групи) з метою уникнути негативних санкцій –  осуду чи покарання за демонстрацію незгоди з загальноприйнятою думкою і бажанням не виглядати не таким, як усі.

У центрі уваги дослідження знаходиться індивідуально- психологічні характеристики особистостей підліткового і юнацького віку. Дослідження було зорієнтоване на індивідуально- психологічних (у вузькому сенсі) факторах конформної поведінки старшокласників. При цьому аналіз змінних проводився з урахуванням взаємодії ситуативних і особистісних чинників.

Теоретичний аналіз та емпіричний аналіз психологічних аспектів комфортності  поведінки у підлітковому і юнацькому віці дозволив нам зробити загальні висновки, що у16 % підлітків і 13 % юнаків високий рівень домагань.  У 22 % підлітків і 18 % юнаків мають помірний рівень домагань.  Низький рівень у 12 % підлітків і 17 % юнаків.  У 3 юнаків і у 6 підлітків низька мотивація до схвалення. Середня мотивація до схвалення характерна 17 юнакам і 9 підліткам.. Висока мотивація до схвалення характерна 5 юнакам і 10 підліткам.

Потрібно сказати про те, що мотивація до схвалення у підлітків і юнаків дуже різниться, відповідно до цього у підлітків дуже проявляється відчуття недовіри, у цьому випадку не має адекватного уявлення про самого себе, на відмінно від підлітків юнаки прагнуть вже до самостійності у своїх вчинках і помислах.

Стосовно міжособистісних відносин підлітків і юнаків ми можемо зробити висновок, що у підлітків найбільше виражені такі типи відношення як  егоїстичний – тут властиві егоїстичні риси, орієнтація на себе, а ще схильність до суперництва. Залежний – це зазвичай боязливі люди, які не вміють проявити опір, щиро вважають, що інші мають рацію і ще агресивний тип – тобто, жорстокість і ворожість по відношенню до оточуючих, агресивність може доходити до асоціальної поведінки.  А у юнаків – доброзичливий і підозрілий. У цьому випадку характерним є доброзичливість і люб’язність з усіма, орієнтація на соціальне схвалення, прагнення задовольнити вимоги усіх. Характерними є механізми витіснення і придушення, емоційна лабільність і істероїдний тип характеру. Підозрілий тип характерний відчуження до ворожого світу, схильність до сумніву в усьому, злопам’ятністю.

Також, 74 %,  характерний середній рівень самооцінки. 18 % старшокласників мають низький рівень самооцінки, за яким людина болісно сприймає критичні зауваження на свою адресу, намагається завжди зважати на думку інших і часто страждає від «комплексу неповноцінності».

Стосовно високого рівня, видно, лише 8 % старшокласників мають цей показник, за яким людина, як правило, не обтяжена «комплексом неповноцінності», правильно реагує на зауваження і рідко піддає сумніву власні дії.

Після проведення тренінгу, показники результатів дослідження змінилися: високий рівень самооцінки присутній 30 % старшокласників, 60 % - середній рівень, а також низький рівень респондентів, також різниться з попередніми показниками – 10 %.

Провівши кореляційний аналіз між показниками рівня домагань і рівня прив’язаності підлітків і юнаків, ми можемо зробити такий висновок, що у юнаків за результатами дослідження найбільше виражений середній рівень мотивації до схвалення (6,04), а у підлітків високий рівень мотивації до схвалення (6,3). Також, результати показали, що у підлітків значно вищий рівень домагань ніж у юнаків.

Проведене дослідження дозволяє зробити ряд узагальнюючих висновків стосовно отриманих результатів:

1. Конформна поведінка старшокласників може бути описана за допомогою запропонованої мотиваційної моделі, яка розрізняє чотири види конформізму (підпорядкування, ідентифікація, інструменталізація і інтерналізація), мотиваційною основою яких є мотиви досягнення, незалежності.

2. Основою конформізму інформаційного типу виступає мотив досягнення успіху: суб'єкт, що прагне до найкращого розв'язання якоїсь проблеми, і при цьому не усвідомлює вплив, має тенденцію використовувати чужу допомогу, однак інформація, отримана таким чином, використовується тільки для миттєвого завдання, не затримуючись надовго в пам'яті; тоді як при усвідомленні зовнішнього тиску суб'єкт, що характеризується високим прагненням до успіху, в значущому для нього завданні буде прагнути досягти результату самостійно, не вдаючись до чужої інформації.

3. Стійкість конформної поведінки в цілому визначається значимістю джерела, що породжує цей конформізм: значущістю проблеми у випадку інформаційного впливу і значимістю групи для нормативного (але за умови низького прагнення до прийняття).

Перспективи подальших досліджень вбачаємо у дослідженні вікових особливостей конформної поведінки.

 

Джерела та література:

  1. Андрєєва Р. М. Соціальна психологія. Підручник для вищих навчальних закладів. / Р. М.Андрєєва - М: Аспект Пресс, 1999. –  375 с.
  2. Андрєєва Р. М. Соціальна психологія пізнання. М.: Аспект Прес, 2001. –  238 с.
  3. Асєєв В. Г. Мотивація поведінки і формування особистості/В. Г.  Асєєв -М: Думка, 1976. – 158 с.
  4. Белінська Е. П. Тихомандрицкая О. А. Соціальна психологія особистості: навчальний посібник для вузів/ Тихомодрицька О. А.  М.: Аспект Прес, 2001.  –  301 с.
  5. Бандура А. Теорія соціального навчання/ А. Бандура – СПб.: Євразія, 2000. - 320 с.
  6. Берні. Розвиток Я-концепції і виховання. Пер. з англ., під редакцією В. Я. Пилиповского./ Берні -М: Прогрес, 1986. – 422 с
Коментарі до статті:
Тетяна Федотова [14.05.2016 21:02]
Конформність є однією з актуальних проблем в підлітковому віці! Ваше дослідження є цікавим та має практичну значущість! Сподіваюся на можливість ознайомитися із результатами Ваших подальших напрацювань!
Лариса Засєкіна [16.05.2016 19:55]
Чи досліджували Ви вербальні та позалінгвальні засоби вираження конформної поведінки підлітків та юнаків?
Анна Кульчицька [16.05.2016 20:11]
Дякую за запитання. Даний аспект у дослідженні конформної поведінки підлітків викликає інтерес та стане основою наших подальших досліджень.)))
© inforum.in.ua, 2014 - 2024
Розробка : Limpopo Web Agency
+38 (068) 322 72 67
+38 (093) 391 11 36
43020, УКРАЇНА,
Волинська обл., м. Луцьк,
вул. Електроапаратна, 3 / 336
inforum.in.ua@ukr.net