Шановний користувач порталу!
Для вашої зручності ми запустили нову систему відображення формул в тексті. Дана система використовує найновіші технології. Якщо у вас виникли проблеми з відображенням формул спробуйте оновити свій веб-браузер до останньої версії. Або скористайтесь іншим браузером.

Команда проекту INFORUM.IN.UA пропонує використовувати для роботи з порталом браузер Mozilla Firefox.
Ми постійно вдосконалюємось та докладаємо максимум зусиль для Вашої комфортної роботи. Якщо у Вас є побажання чи ідеї з покращення роботи порталу напишіть нам.

ОРГАНІЗАЦІЯ ПСИХОЛОГІЧНОГО СУПРОВОДУ АДАПТАЦІЇ СТУДЕНТІВ-ПЕРШОКУРСНИКІВ ДО КОЛЕКТИВУ

Оксана Демчук
магістр факультету психології та соціології, Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки
Дарія Гошовська
кандидат психологічних наук, доцент, Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки

Адаптація особистості студента до навчання на сучасному етапі розвитку – це складний, тривалий, а часом гострий і болючий процес, що зумовлений необхідністю відмови від   неминучості подолання численних і різнопланових адаптаційних проблем і професійних ускладнень. Механізм соціально-психологічної адаптації студентів до нових умов навчання має загальні основи й закономірності адаптаційного процесу особистості до нових умов.

Процес соціально-психологічної адаптації передбачає, на думку Ф. Б. Березіна, такі етапи: підготовчий етап; етап стартової психічної напруги; етап гострих психічних реакцій входу (первинна дезадаптація); етап завершальної психічної напруги [1].

Адаптація до нових незвичних умов передбачає, як відомо, формування психологічних механізмів, завдяки яким особа забезпечує собі безпеку і адекватну орієнтацію в новій ситуації. За умови успішної адаптації, на думку А. В. Петровського, особистість отримує можливість максимально успішно самореалізуватися без надмірних зусиль [3].

На думку багатьох учених, неуспішна адаптація дозволяє студентові лише частково орієнтуватися в ситуації навчання і не надає можливості більш-менш самореалізуватися в межах вищого закладу освіти. Успішна адаптація, навпаки, надає значні можливості реалізувати свій потенціал в умовах навчання у вищій школі і, крім того, отримати потенційні можливості для майбутньої соціальної реалізації. Вочевидь, успішна адаптація до умов навчання залежить від вибору певної стратегії поведінки й напрацювання операціональних механізмів для її здійснення.

Аналіз теоретичних робіт з питань адаптації показує, що існує багато визначень соціально-психологічної адаптації, кожне з яких висвітлює та підкреслює певні ознаки, які, на думку авторів, є особливо важливими. Найбільш правильним та сучасним визначенням поняття психічної адаптації нам представляється визначення Ф. Б. Березіна, який виділяє в єдиному адаптаційному процесі три аспекти психічної адаптації: власне психічний, соціально-психологічний і психофізіологічний, які тісно взаємозалежні сферами їх реалізації [1]. 

Сучасні наукові подання про феномен адаптації послужили підставою для формулювання робочого поняття «соціально-психологічна адаптація». Отже, соціально-психологічна адаптація – це процес організації соціальної взаємодії, який сприяє найбільш повній реалізації особистісного потенціалу. Супровід соціально-психологічної адаптації передбачає поетапний процес, у ході якого відбувається формування професіонально й соціально зрілої особистості, здатної до самореалізації.

Жіліна Л.А. [2] зазначає, що психолого-педагогічний супровід є комплексною технологією допомоги студенту-першокурснику у вирішенні задач професійного становлення, професійного розвитку, навчання, виховання і в цілому процесу соціалізації. Мета психолого-педагогічного супроводу - допомогти кожному студенту бути успішним. Форми психолого-педагогічного супроводу різні і можуть здійснюватися колективно, в малій групі і індивідуально.

Кураторство – одна з форм виховної роботи, що виконується працівниками професорсько-викладацького складу. Основними напрямками діяльності куратора в ВНЗ є: залучення студентів в соціально активне життя, формування у них почуття відповідальності, виховання морально і фізично здорової особистості.

Вивчення особистості і колективу студентів починається з аналізу складу групи (кількісного, статевовікового, соціального). Спостереження за студентами в неформальній обстановці, анкетування, індивідуальні бесіди зі студентами дозволяють виявити їх інтереси, захоплення, потреби, визначити лідерів групи і сформувати актив. Особливу турботу куратора з метою попередження можливих негативних вчинків є виявлення студентів «групи ризику». Для цього використовуються індивідуальні бесіди з викладачами, які працюють на першому курсі, підтримується зв'язок з батьками студентів. Та все це дозволяє скласти соціально-психологічний портрет групи і враховувати дані при плануванні виховної роботи, організації колективних творчих справ.

Також як форму роботи кураторів з першокурсниками є проведення адаптаційного табору. Програма, що проходить в цих таборах, допомагає студентам-першокурсникам безболісно влитися в колектив. Головна мета – це занурення в культуру вузу з метою подальшого ефективного навчання на факультеті. У таборі простіше йде освоєння форм роботи в інституті, формується сприятливий клімат в групах [2].

Ряд вчених [2; 4] пропонують застосовувати психолого-педагогічний супровід наступних узгоджених процесів: індивідуальний та груповий супровід.

Індивідуальний супровід процесу соціальної адаптації особистості здійснюється в сфері особистісної адаптації і передбачає супровід процесу розвитку і соціальної адаптації конкретної особистості. На даному рівні супровід передбачає виявлення труднощів і проблем в адаптації студента; включення особистості в життєдіяльність різних груп і колективів; допомога у вирішенні внутрішньоособистісних конфліктів; включення його в розробку з самопізнання і самореалізації; визначення індивідуальних способів допомоги в навчальній діяльності.

Груповий супровід процесу соціальної адаптації учнів передбачає, що успішна соціальна адаптація можлива тільки в ситуаціях взаємодії індивіда з іншими людьми. Ми розглядаємо адаптацію студента в умовах освітньої установи, отже, супровід в цьому випадку передбачає діагностику соціально-психологічного комфорту в середовищі студентів, соціальної та професійної орієнтації; формування сприятливого психологічного клімату та міжособистісного спілкування на рівні «студент-студент», «педагог-психолог»; корекцію внутрішньогрупових відносин (при необхідності); допомога у вирішенні міжособистісних проблем і конфліктів.

Пропонується проведення заходів, які умовно можна розділити на 3 етапи.

-     Перший етап (вересень, жовтень) - припускає оцінку соматичного і психологічного статусу першокурсників, їх інформування про умови, організації та змісту навчальної діяльності у вищому навчальному закладі; діагностику комунікативних і організаторських здібностей, соціально-психологічну підтримку входження колишніх абітурієнтів у нову освітню середу .

-     Другий етап (листопад, грудень) - полягає в комплексному індивідуально-психологічному обстеженні студентів, вироблення рекомендацій і розробці індивідуальних програм для адекватного засвоєння навчального матеріалу і адаптації першокурсників в новому освітньому середовищу.

-     Третій етап (другий семестр) – передбачає використання отриманої інформації для проведення семінарів, індивідуальних і групових консультацій педагогів для запобігання виникнення проблемних ситуацій у навчальному процесі; корекційно-просвітницьку роботу із студентами для формування згуртованих студентських колективів і допомоги студентам, які зазнають високого або дуже високого рівнів навчальної тривожності.

Таким чином, основними завданнями щодо психологічного супроводу адаптації першокурсників до колективу вищого навчального закладу:

  1. Підготовка першокурсників до нових умов навчання.
  2. Встановлення і підтримка соціального статусу першокурсників в новому колективі.
  3. Попередження і зняття у першокурсників психологічного і фізичного дискомфорту,  пов'язаного з нової освітньої середовищем.

 

Джерела та література:

  1. Березин Ф.Б. Психическая и психофизиологическая адаптация человека / Ф.Б. Березин. − Ленинград: Наука, 1998.− 270 с.
  2. Жилина Л.Я. Организация психолого-педагогического сопровождения студентов-первокурсников на этапе их адаптации к условиям вуза / Л.Я. Жилина // Концепт. – 2013. – Спецвыпуск № 05. Режим доступа: http://ekoncept.ru/2013/13543.htm.
  3. Межиева М.В. Адаптационный процесс студентов педагогического ВУЗа и его трудности / М.В. Межиева. // Вестник «Современное образование». – 2003. – № 9. – С. 45-50.
  4. Петровский А.В. Формирование психологической теории коллектива и личности / А.В. Петровский.  // Вопросы истории и теории психологии / избр. труды. – М. : 1984. – 272 с.
Коментарі до статті:
© inforum.in.ua, 2014 - 2024
Розробка : Limpopo Web Agency
+38 (068) 322 72 67
+38 (093) 391 11 36
43020, УКРАЇНА,
Волинська обл., м. Луцьк,
вул. Електроапаратна, 3 / 336
inforum.in.ua@ukr.net