Шановний користувач порталу!
Для вашої зручності ми запустили нову систему відображення формул в тексті. Дана система використовує найновіші технології. Якщо у вас виникли проблеми з відображенням формул спробуйте оновити свій веб-браузер до останньої версії. Або скористайтесь іншим браузером.

Команда проекту INFORUM.IN.UA пропонує використовувати для роботи з порталом браузер Mozilla Firefox.
Ми постійно вдосконалюємось та докладаємо максимум зусиль для Вашої комфортної роботи. Якщо у Вас є побажання чи ідеї з покращення роботи порталу напишіть нам.

ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ФЕМІНІННОЇ САМОАКЦЕПТАЦІЇ

Москальчук Марина
студентка факультету психології та соціології, Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки,
Гошовська Дарія
кандидат психологічних наук, доцент, Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки

Постановка проблеми та її значення. Трансформація соціуму в умовах нових політично-соціальних змін призводить до заміни морально-етичних установок гендерних ролей. Як правило, при таких видозмінах виникають внутрішні конфлікти у формуванні свого реального-Я жінки, як особистості та індивіда. Самоакцептація особистості є однією з важливих складових функціонування здорового «Я» в умовах сьогодення.

Аналіз останніх досліджень з цієї проблеми. Про становлення самосвідомості в контексті гендерної ідентичності згадували в своїх працях С. Бем, Ш. Штерн, І. Кон, Дж. Мані, М. Мушкевич та інші. Вперше, на початку ХХ ст. в США, спробували фундаментально дослідити феномен самоакцептації А. Рое та М. Сігельман. Самоакцептація жінок як один із компонентів самопізнання вивчалася в роботах М. Алєксєєвої, О. Насонової, А. Рое, A. Kolodziej, M. Jacunska [1,2,7,8,9]. Вивченням факторів виникнення та становлення фемінніної самоакцептації займається Д. Гошовська [4,5].

Мета дослідження полягає в теоретичному вивченні психологічних особливостей формування та становлення фемінінної самоакцептації.

Виклад основного матеріалу. Самоакцептація – це різностороннє самопізнання і самовизнання, що мають різні форми психологічного вияву. До емоційної форми вияву належать: самопочуття, самолюбство, гордість, почуття власної гідності та ін.

Самоакцептація посідає одне з найважливіших місць в контексті самосприймання та самоприйняття особистості. Вперше, на початку ХХ ст. в США, спробували фундаментально дослідити феномен самоакцептації А. Рое та М. Сігельман. Вони зазначали, що на самосприйняття впливають батьківські референтні установки стосовно акцептації (любов – випадковість), уникнення (нехтування – занедбаність) та емоційна концентрація (опіка – надмірна вимогливість) [8].

Дана тема яскраво досліджена в польській психологічній літературі. Зокрема в дослідженнях A. Kolodziej, де розглядається самоприймання в руслі акцептації батька та матері, а також власної акцептації дитини. При цьому позитивні установки батьків є підґрунтям для позитивного формування самоакцептації у дитини, а відповідно негативні установки спрямовані на уникнення власного «Я» у дитини [7].

Інша польська вчена M. Yurda відзначає, що на самосвідомість дівчат- підлітків впливає багато соціогенних гальмівних детермінант, зокрема батьківська депривація. До таких депривованих структур належать: недостатня кількість батьківських орієнтирів, нестача інтимно-особистісного спілкування з батьком та матір’ю, або повна відсутність батьківської акцептації [9].

Тому зрозумілим є те, що феномен самоакцептації гостро постає саме у дитячому віці, проте піком можна вважати підлітковий вік. Саме у віці 11-16 років формуються установки власного Я, які тим чи іншим чином впливають на формування та становлення статево-генденої ідентичності. Однією із важливих онтогенетичних особливостей є самоакцептація дівчини-підлітка.

Вітчизняна психологічна наука також має певне наукове надбання у вивчені даної теми. А. Алексєєва трактує самоакцептацію, як позитивне настановлення на себе, що формується під впливом акцептуючих настанов щодо індивіда у процесі його соціалізації [1,2]. Разом із О. Насоновою дослідниці стверджують, що рівень самоакцептації проявляються у задоволені та впевненості у собі, своїй діяльності та взаємостосунках з іншими людьми [2].

С. Павличко зазначає, що самоприйняття жінки є основою її фемінінного самоототожнення у розвитку власної Я-концепції [6]. Т. Говорун визначає, що саме у контексті вивчення соціалізації одним із основних факторів виступає Я-концепція фемінінного [3].

Не дивним є той факт, що будь-яка поведінкова діяльність підлітка, яка спрямована на самоприйняття, містить в собі опосередкований ситуативний характер. При цьому важливу роль відіграють оцінки і ставлення з боку інших (батьки, друзі).

В дослідженнях Д. Гошовської зазначено, що формування самоакцептації у дівчат-підлітків зумовлене різнотипною природою та специфікою сімейного виховання та навчання у закладах певного типу. Дослідниця зазначає, що психогенна та соціогенна природа по-різному впливають на самоототожнення дівчат, на задоволеність станом свого здоров’я, своєю зовнішністю, своїм характером та, навіть, своїм іменем. Дівчатам притаманне абсолютне засвоєння зовнішніх установок і норм, що позначається на їхньому особистісному розвитку та підсилює відчуття самотності, відчаю, невпевненості та призводить до розгалуженості самоприйняття. При цьому визначальним є те, що під впливом соціогенної природи формування, акцептація проходить крізь призму психогенних аспектів: навички, звички, установки, інтереси, цінності та ін. Д. Гошовська зазначає, що до соціогенної природи походження феномену самоакцептації також належить тип навчально-виховного закладу, а не лише внутрішньо-сімейне сприйняття батьківських установок [4,5].

Висновки та перспективи подальших досліджень. Отже, після здійснення теоретичного аналізу наявної дослідної бази, важливе місце займає Я-концепція у становленні фемінінної самоакцептації у жінок. Можна зазначити, що факторами, які впливають на формування та утвердження самоакцептації у дівчат та, в подальшому, у жінок є психогенні та соціогенні чинники.

Перспективи нашого дослідження включають емпіричне вивчення основних впливів соціогенних чинників, а саме вплив структур освітнього навчального закладу на формування фемінінної самоакцептації.

 

 

Джерела та література:

  1. Алексєєва М. І. Взаємодія батьків і дітей як фактор соціалізації підростаючої особистості / М. І. Алексєєва // Актуальні проблеми психології: традиції і сучасність : тези Міжнар. наук. конф. (9−11 черв. 1992 р.). – К. : [б. в.], 1992. – Т. 1. – С. 196−197.
  2. Алексєєва М. І. Внутрішньосімейна взаємодія та самоакцептація підлітків / М. І. Алексєєва, О. Б. Насонова // Психологія : наук.-метод. зб. – К. : Освіта, 1993. – Вип.40. – С. 63−73.
  3. Говорун Т. В. Соціалізація статі як фактор розвитку Я-концепції: автореф. дис. ... д-ра психол. наук : 19.00.07 / Говорун Т. В. – Київ, 2002. – 35 с.
  4. Гошовська Д. Психологічна специфіка фемінінної самоакцептації дівчаток-підлітків із міської та сільської загальноосвітніх шкіл, регіональної гімназії та школи-інтернату / Д. Гошовська // Психогенеза особистості: норма і девіація / за ред. : Я. О. Гошовського, Н. К. Вічалковської, О. Є. Іванашко ; Схівдноєвропейський нац. ун-т імені Лесі Українки. – Луцьк, 2012. – С. 100-106.
  5. Гошовська Д. Роль зовнішності у самоприйнятті дівчаток підліткового віку / Д. Гошовська // Актуальні проблеми психології : зб. наук. ст. / [гол. ред. Ж.П. Вірна] ; Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки. – Луцьк, 2014. – С. 51-60.
  6. Павличко С. Фемінізм / С. Павличко. – Київ : Основи, 2002. – 322 с.
  7. Kolodziej A. Poziom samoakceptacji a spostrzeganie postaw rodzicielskich / A. Kolodziej // Psychologia Wychowawcza. – 1974. – № 2. – S. 220−225.
  8. Roe A. A parent-child Relations questionnaire / A. Roe, M. Siegelman // Child Development. – 1963. – Vol. 34. – № 2. – P. 355−369.
  9. Yurga M. Z badan nad rozwojem osobowosci dorastajacych wychowanek panstwowych domow dziecka / M. Yurga // Psychologia Wychowawcza. – 1975. – № 5. – S. 713−718.
Коментарі до статті:
© inforum.in.ua, 2014 - 2024
Розробка : Limpopo Web Agency
+38 (068) 322 72 67
+38 (093) 391 11 36
43020, УКРАЇНА,
Волинська обл., м. Луцьк,
вул. Електроапаратна, 3 / 336
inforum.in.ua@ukr.net