Шановний користувач порталу!
Для вашої зручності ми запустили нову систему відображення формул в тексті. Дана система використовує найновіші технології. Якщо у вас виникли проблеми з відображенням формул спробуйте оновити свій веб-браузер до останньої версії. Або скористайтесь іншим браузером.

Команда проекту INFORUM.IN.UA пропонує використовувати для роботи з порталом браузер Mozilla Firefox.
Ми постійно вдосконалюємось та докладаємо максимум зусиль для Вашої комфортної роботи. Якщо у Вас є побажання чи ідеї з покращення роботи порталу напишіть нам.

ФЕНОМЕН СТРЕСОСТІЙКОСТІ ЯК АСПЕКТ РЕСУРСНО-ПОВЕДІНКОВОГО ПОТЕНЦІАЛУ ОСОБИСТОСТІ

Полікарчик Софія
студентка факультету психології та соціології, Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки,
Кульчицька Анна
кандидат психологічних наук, доцент, Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки

Актуальність теми. Дослідження природи стресостійкості, шляхів і засобів її формування та її ресурсно-поведінкового потенціалу має важливе значення для особистості у цілому ряді життєвих і професійних подій. У процесі трудової діяльності фахівець систематично піддається психоемоційним впливам, що пов’язані з надмірними вимогами, високим рівнем контролю виробничих ситуацій, обмеженістю ресурсів щодо можливості їх зміни й удосконалення.

Мета дослідження полягає у теоретичному аналізі феномену стресостійкості та його ресурсно-поведінкового потенціалу для особистості.

Виклад основного матеріалу. Під терміном «стресостійкість» С.В. Суботін (1992) розуміє такі приватні його складові, як емоційна стійкість, психологічна стійкість до стресу, стрес-резистентність, фрустраційна толерантність. Цей погляд на феномен стресостійкості є досить поширеним [8].

Б.X. Варданян (1983) визначає стресостійкість як особливу взаємодію всіх компонентів психічної діяльності, в тому числі емоційних. Стресостійкість можна більш конкретно визначити як властивість особистості, що забезпечує гармонійне ставлення між усіма компонентами психічної діяльності в емоціогенній ситуації і тим самим сприятиме успішному виконанню діяльності [3].

Аналіз досліджень та публікацій свідчить про те, що проблема стресостійкості у наукових дослідженнях розглядалась як проблема бар’єру психічної адаптації людини (Ю.А. Александровський [1], А.В. Вальдман [2], В.І. Лебедєв [6]), емоційної стійкості та здатності контролю емоцій (Е.А. Мілерян) [7]. Ряд дослідників основою стресостійкості вважають саморегуляцію людини (Л.Г. Дика, О.А. Конопкін, В.І. Моросанова, Р.Р. Сігаєв), яка складається із певних ланцюгів (О.А. Конопкін). До стресостійкості відносять різноманітні копінг-механізми і механізми психологічного захисту (Н.Хаан), на які впливає локус контролю (Д.Роттер), етнічний фактор (Л.Таукенова), тип ВНД (Л.Собчик), психічні і соматичні захворювання (Е. Чехлатий, Н. Сирота, В. Ялтонський). Усі дослідники відзначають, що стресостійкість як властивість психіки відображає здатність людини успішно здійснювати необхідну діяльність (життєдіяльність) у складних умовах.

З позицій когнітивно-трансактного підходу до аналізу психологічного стресу багатовимірна оцінка стресостійкості повинна включати в себе комплекс когнітивно-афективних оцінок стресової ситуації і доступних ресурсів для її подолання [4]. Під ресурсами розуміються внутрішні і зовнішні змінні, що сприяють психологічній стійкості в стресогенних ситуаціях; це емоційні, мотиваційновольові, когнітивні і поведінкові конструкти, які людина актуалізує для адаптації до стресогенних/стресових трудових і життєвих ситуацій.

Передбачається, що на ранніх стадіях стресу люди намагаються боротися з безперервними (триваючими) стресорами шляхом інтенсивного вкладення особистих ресурсів, спрямованого на подолання (копінг) руйнуючого стрес-фактора. Якщо ресурсів недостатньо, щоб вплинути на стрес-ситуацію, то люди перезбуджені, тривожні і фрустровані. У разі дефіциту ресурсів люди переключаються на захисну поведінку, для збереження або поповнення своїх персональних ресурсів. Проводячи захисну політику, люди запасають доступні для себе ресурси (проактивне подолання стресу), прагнуть зменшити прямі і непрямі втрати ресурсів, які можуть виникати від постійного вкладення в дії або рішення, які не будуть винагородженими. Втрата ресурсів негативно позначається на задоволеності якістю життя і стан здоров’я особистості.

Психологічні ресурси можна уявити як сильні сторони особистості, які підвищують соціальну адаптивність і психологічну стійкість до стресів. Це можуть бути позитивні емоції, позитивний настрій, наявність сил і внутрішня готовність до вирішення поставлених завдань і т.д.

Е. Фром виділив три основних психологічних ресурси, що допомагають людині зберігати душевну рівновагу в скрутних життєвих обставинах [4]. Надія – психологічна категорія, яка сприяє життю і зростанню. Це активне очікування і готовність зустрітися з тим, що може з’явитися на світло. «Сподіватися – значить, в кожен момент часу бути готовим до того, що ще не з’явилося на світло, і не дивлячись ні на що не впадати у відчай, якщо на тій чи іншій ділянці життєвого шляху це народження не відбулося». Раціональна віра – переконаність в тому , що існує величезна кількість реальних можливостей і потрібно вчасно виявити ці можливості. Віра – раціональна інтерпретація сьогодення. Душевна сила, мужність – здатність чинити опір спробам поставити під загрозу надію і віру і зруйнувати їх шляхом перетворення в голий оптимізм або в ірраціональну віру. Спіноза під душевною силою розумів здатність сказати «ні» тоді, коли весь світ хоче почути «так» [9].

Індикаторами наявності ресурсів можуть служити показники як зовнішньої успішності діяльності, так і настрій, задоволеність працею, якістю життя, оптимістичний настрій, позитивне ставлення до себе і оточуючих.

Висновки та перспективи подальших досліджень. У ході теоретичного аналізу феномену стресостійкості, встановлено, що більшість дослідників відзначають, що стресостійкість як властивість психіки відображає здатність людини успішно здійснювати необхідну діяльність (життєдіяльність) у складних умовах. В результаті взаємодії суб’єкта і стресогенної ситуації виникають відносини, які запускають ті чи інші ресурсні механізми адаптації і подолання. Ми можемо використовувати ресурси в момент стресу або «консервувати» їх, тобто зміцнювати свої ресурси задовго до того, як опинимося в стресовій ситуації (допомагати друзям, займатися спортом, вкладати гроші у власне навчання і здоров’я).

Перспективу подальших досліджень вбачаємо у емпіричному вивченні феномену стресостійкості та його ресурсно-поведінкового потенціалу для особистості. Для діагностики ресурсів стресостійкості повинен бути використаний комплекс методик, що дозволяють оцінити наявність психологічних ресурсів різного рівня.

 

Джерела та література:

  1. Александровский Ю. А. Состояние психической дезадаптации в экстремальных условиях / Ю. А. Александровский, П. М. Румянцева, Б. П. Щукин, В. В. Юров // Журн. невропатологии и психиатрии им. С.С. Корсакова. – М. : Медиа Сфера, 1989. – Т. 89, №5. – С. 111–117.
  2. Вальдман А. В. Экспериментальная нейрофизиология эмоций. / А. В. Вальдман. – М. : Изд-во МГУ, 1972. – 216 с.
  3. Варданян, Б.Х. Механизмы регуляции эмоциональной устойчивости / Б.Х. Варданян // Категории, принципы и методы психологии. Психические процессы. М., 1983. С. – 542-543.
  4. Величковский Б. Б. Многомерная оценка индивидуальной устойчивости к стрессу: Автореф. дисс. ... канд. псих. наук. — М., 2007.
  5. Кульчицька А.В. Особливості формування синдрому емоційного вигорання у працівників державних установ / А.В. Кульчицька// Психічне здоров’я працівників державних установ : [монографія] / за заг. ред. Л. В. Засєкіної , А. В. Кульчицької. – Луцьк: Вежа-Друк, 2018. – 165 с.
  6. Лебедев В. И. Личность в экстремальных условиях / В. И. Лебедев – М.: Политиздат, 1989. – 303 с.
  7. Милерян Е. А. Эмоционально-волевые компоненты надежности оператора / Е. А. Милерян // Очерки психологии труда оператора. – М. : Наука, 1974. – С. 5-82.
  8. Субботин С.В. Устойчивость к психическому стрессу как характеристики метаиндивидуальности учителя: дис. ... канд. психол. наук: 19.00.07 // С.В. Субботин. Пермь, 1992. С – 152 с.
  9. Фром Э. Революция надежды. — СПб., 1999.
  10. Pearlin L., Schooler C. The structure of coping // Journal of Health and Social Behavior. 1978. Vоl. 19. P. 2–21.
Коментарі до статті:
Тетяна Федотова [15.05.2020 23:39]
Дякую за ґрунтовновний огляд психологічної літератури. Дуже актуальна та перспективна тема.
Софія Полікарчик [17.05.2020 21:44]
Дякую Тетяно Володимирівно, дана тема актуальною буде завжди і дослідники не минають її під час своєї наукової праці, тому ми разом з Анною Валеріївною не стали винятком. Ця тема як ви вже сказали, перспективна і може бути досліджена у різних аспектах в подальшому: вікових, гендерних, соціальних, професійних і т.п. Короткий огляд психологічної літератури дав нам змогу розкрити суть феномену стресостійкості.
© inforum.in.ua, 2014 - 2024
Розробка : Limpopo Web Agency
+38 (068) 322 72 67
+38 (093) 391 11 36
43020, УКРАЇНА,
Волинська обл., м. Луцьк,
вул. Електроапаратна, 3 / 336
inforum.in.ua@ukr.net