Шановний користувач порталу!
Для вашої зручності ми запустили нову систему відображення формул в тексті. Дана система використовує найновіші технології. Якщо у вас виникли проблеми з відображенням формул спробуйте оновити свій веб-браузер до останньої версії. Або скористайтесь іншим браузером.

Команда проекту INFORUM.IN.UA пропонує використовувати для роботи з порталом браузер Mozilla Firefox.
Ми постійно вдосконалюємось та докладаємо максимум зусиль для Вашої комфортної роботи. Якщо у Вас є побажання чи ідеї з покращення роботи порталу напишіть нам.

ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ФЕНОМЕНУ ІНТЕРНЕТ-АДИКЦІЯ У ПІДЛІТКОВОМУ ВІЦІ

Сасовська Ольга
аспірант, Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки,
Гошовський Ярослав
доктор психологічних наук, професор, Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки

Постановка проблеми та її значення. У сучасному суспільстві новітні технології та Всесвітня мережа Інтернет є важливими та невід’ємними складовими повсякденного життя дітей та дорослих. У процесі взаємодії людини з інтернет-павутиною виникає низка проблем, найактуальнішою з яких є проблема дослідження поняття інтернет-залежності та впливу даного феномену на особистісну сферу людини.

Проблема виникнення психологічної інтернет-адикції викликає сьогодні досить активний науковий інтерес багатьох вчених. Серед них: Аношков В., Бартків О., Вигівська В., Гошовська Д., Кенс К., Чехун В., та ін. У широкому сенсі інтернет-залежність розуміють як «нав'язлива потреба у використанні мережі Інтернет, що супроводжується дезадаптацією у соціумі та яскраво вираженими психологічними симптомами» [1].

К. Янг вказує, що термін «Інтернет-залежність» позначає велику кількість проблем поведінки та контролю над потягами, одною з яких є пристрасть до нереальних знайомств – надмірність знайомих та друзів в мережі [3].

І. Голдберг стверджує, що інтернет-адикція призводить до появи стресу, шкідливо впливає на міжособистісний, економічний, психологічний та соціальний статус особистості [5]. Безглузде використання інтернету не тільки заподіює шкоду психологічному і фізичному здоров’ю людини, але й згубно впливає на міжособистісне спілкування. Інтернет-адикція більшою мірою впливає на становлення та функціонування особистості.

Основними ознаками інтернет-адикції є: всепоглинання Інтернетом; потреба у збільшенні часу on-line сеансів; наявність кількаразових малоефективних спроб скорочення використання інтернет-ресурсів; поява симптомів абстиненції при припиненні інтернет-зв’язку; виникнення конфліктних проблем з найближчим оточенням (колегами по роботі, одноклассниками, батьками); прагнення до приховання реального часу, проведеного у мережі; залежність настрою та поведінки людини від використання Інтернету [3].

Однією з найбільш вразливих категорій, які знаходяться під впливом інтернет-адикції, є підлітки. У процесі становлення особистості, підлітки сприймають Інтернет-павутину, як основний засіб отримання інформації та спосіб комунікації з однолітками. Оскільки особистість у підлітковому віці є ще не сформованою, вона залишається чутливою до впливу соціальних чинників, що можуть призвести до її деформації. Підліток прагне уникнути своїх соціальних проблем, з якими стикається в повсякденному житті, прагне відволіктися від страху до змін та отримати позитивні емоції. У цьому йому допомагає Інтернет-мережа. Неконтрольоване використання Інтернету несе в собі загрозу фізичному та психічному здоров’ю підлітка. Слід зазначити, що у підлітковому віці на перший план виходить потреба в спілкуванні з однолітками, причому в сучасних підлітків з’явилися та стрімко набирають популярності нові форми соціальної комунікації (соціальні мережі - Instagram, Viber, Facebook тощо), що є ще однією передумовою розвитку даного досліджуваного феномена.

На сьогодні у підлітковому віці надзвичайно швидко поширюється залежність від мобільного телефону, яка тотожна до залежності від спілкування у соціальних мережах. Це означене явище назване «номофобія». Це почуття сильного страху в людини, яка боїться на тривалий час залишитися без мобільного телефону, а отже без змоги бути «on-line». Взагалі термін «номофобія» введений британськими дослідниками ще у 2008 році для позначення станів тривоги в людей, які залишилися без доступу до мобільного телефону – «no-mobile-phone phobia» [4].

Проаналізувавши дослідження вчених, ми зрозуміли, що головною причиною виникнення цієї хвороби названо страх залишитися повністю безпорадним, тобто ізольованим від усього світу. Це є досить актуально для підліткового віку оскільки різні підліткові комплекси (наприклад, з незадоволенням своєю зовнішністю, комплекс неповноцінності, комплекс «білої ворони» тощо), типологічні властивості й риси характеру також можуть стати причиною відходу від реального до віртуального світу.

Активність підлітка в інтернет-мережі спрямована на задоволення своїх потреб. З одного боку, Інтернет створює середовище, що дозволяє вирішувати різні завдання інформаційного та комунікативного характеру, з іншого боку, через відсутність інформаційного контролю, в інтернет-середовищі можуть розміщуватись матеріали дезінформаційної, агресивної або протизаконної спрямованості. Підліток не завжди здатний реально оцінити рівень вірогідності й безпеки інформаційних матеріалів, які знаходяться в інтернет-мережі. Так, інформаційні інтернет-ресурси агресивної спрямованості створюють підвищену небезпеку для підлітка з нестійкою психікою. Неконтрольоване й нераціональне використання інтернет-ресурсів учнями спричиняє неуспішність у навчанні й виникнення поведінкових проблем.

Висновки та перспективи подальших досліджень. Отже, Інтернет-адикція є психологічним феноменом, який полягає у тому, що у людини виникає нав’язливе бажання постійно перебувати у мережі. Даний феномен супроводжується порушенням структури особистості, відірваністю від реального світу, порушенням зв’язків із соціумом, загострення проявів акцентуйованих рис, що призводить до дезадаптації особистості підлітка.

Перспективи подальшого вивчення окресленої проблематики ми вбачаємо у вивченні психологічних особливостей інтернет-адикції особистості, які є характерними для підлітків з різними формами деривацій, а також розробку програм корекції інтернет-залежності в підліковому віці.

 

Джерела та література:

  1. Бурова В.В. Социально-психологические аспекты Интернет-зависимости. /Бурова В.В. – М., 2001. – С. 32.
  2. Индивидуально-психологические особенности пользователей сети Интернет: Психология ХХІ в. [«Психология общества»] (Санкт-Петербург, 24 апр., 2001 г. – 26 апр., 2003 г.) / [вед. ред. В. А. Астафьев]. – СПб., 2003. – С. 216−225.
  3. Янг К.С. Интернет-зависимость // Мир Интернет. – 2000. – №2. – С. 24-29.
  4. Nomophobia. In: Wikipedia [Internet]. 2019 [cited 2019 Jan 25] Available from: https://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Nomophobia and oldid=879839860.
  5. Goldberg I. Internet Addictive Disorder [Electronic resource] / I. Goldberg // – [Cited 2010, 8 Dec.]. – Available from: http://www.psycom.net/iadcriteria.html.
Коментарі до статті:
© inforum.in.ua, 2014 - 2024
Розробка : Limpopo Web Agency
+38 (068) 322 72 67
+38 (093) 391 11 36
43020, УКРАЇНА,
Волинська обл., м. Луцьк,
вул. Електроапаратна, 3 / 336
inforum.in.ua@ukr.net