Шановний користувач порталу!
Для вашої зручності ми запустили нову систему відображення формул в тексті. Дана система використовує найновіші технології. Якщо у вас виникли проблеми з відображенням формул спробуйте оновити свій веб-браузер до останньої версії. Або скористайтесь іншим браузером.

Команда проекту INFORUM.IN.UA пропонує використовувати для роботи з порталом браузер Mozilla Firefox.
Ми постійно вдосконалюємось та докладаємо максимум зусиль для Вашої комфортної роботи. Якщо у Вас є побажання чи ідеї з покращення роботи порталу напишіть нам.

ОРГАНІЗАЦІЯ САМОСТІНОЇ РОБОТИ СТУДЕНТІВ У ПІДГОТОВЦІ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ ЗАКЛАДІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ

Гнатюк Наталія
кандидат педагогічних наук, доцент, ректор, Луцький біотехнічний інститут ЗВО «Міжнародний науково-технічний університет імені академіка Юрія Бугая»

Oсновне завдання вищих навчальних закладiв пoлягає в фoрмуваннi твoрчої особистості фахівця, здатного до саморозвитку, самоосвіти, інноваційної діяльності. Тoму навчальний прoцес у вищій школі повинен включати самостійну роботу студентів, без якої неможливо підготувати майбутніх фахівців.

Організація самостійної роботи студента стає одним з пріоритетних напрямів роботи педагога в навчальному закладі будь-якого рівня. Організувати самостійну роботу студентів можна різними способами й з різною метою. На наш погляд, необхідно так організувати самостійну роботу студентів, щоб вона разом з накопиченням знань, умінь і навичок давала можливість розвивати і творчі здібності майбутніх фахівців.

Студенти повинні не лише брати активну участь у процесі сприйняття та засвоєння знань, а й мати стосовно них власну позицію, бути спроможними застосувати вивчене на практиці, творчо переосмислювати, співвідносити здобуті результати діяльності з перспективами своєї майбутньої професії.

Саме в самостійній роботі, як основному засобі оволодіння навчальним матеріалом у часі, вільному від обов’язкових занять, найяскравіше проявляються такі особистісні якості студента як мотивація, цілеспрямованість, самоорганізованість, самосвідомість, самостійність, особиста відповідальність, самоконтроль, самодисципліна тощо [5].

Самостійність у здобутті знань передбачає оволодіння складними вміннями і навичками бачити зміст та мету роботи, організовувати власну самоосвіту, вміння по новому підходити до вирішуваних питань, пізнавальну і розумову активність і самостійність, здатність до творчості. Досвід переконує, що далеко не всі студенти виявляють свідомість і волю, вкрай необхідні для організації власної самостійної роботи. У цій галузі є ще значні недоліки.

Аналіз наукової літератури дозволяє виділити головні підходи до визначення поняття «самостійна робота», основою якої є різні ознаки:

  1. Зовнішніми ознаками самостійності студентів під час виконання різноманітних завдань та вправ є їхнє вміння планувати свою роботу, підготовка робочого місця для виконання певних завдань, виконання завдань без неопосередкованої допомоги викладача, оцінка результатів роботи.
  2. Систематичний самоконтроль студентів за виконанням та результатами своєї роботи, коригування та удосконалення способів її виконання.
  3. Наявність пізнавальної та практичної задачі, питання, проблемної ситуації, яка спонукає студентів до самостійної інтелектуальної діяльності, що потребує розумових, вольових та фізичних зусиль.
  4. Вияв студентами самостійності та творчої активності під час розв’язання поставлених завдань. На різних стадіях навчальної роботи самостійність студентів проявляється по різному – від простого відтворення, виконання завдань, які базуються на детальному інструктажі викладача, до самостійної творчої діяльності.
  5. Введення у завдання для самостійної роботи повноцінного в освітньому, виховному та логічному планах матеріалу, засвоєння якого сприяло би цілісному розвитку особистості студента, оволодінню прийомами розумової діяльності, самоосвіті та творчості [2].

Серед основних завдань самостійної роботи можна виділити:

-     розвиток самостійності в пізнавальній діяльності студентів;

-     формування уміння самостійно здобувати, розширювати й поглиблювати знання;

-     навчання самостійному формуванню свого професійного світогляду;

-     набуття студентами глибоких і ґрунтовних знань;

-     самостійне застосовування знань у навчанні й практичній діяльності [1].

Процес формування навичок самостійної роботи досить складний та суперечливий, успіх якого в значній мірі залежить від здатності студента подолати адаптаційні труднощі, що виникають.

Проте, як зазначають викладачі психолого-педагогічних дисциплін, після вступу до вищого навчального закладу студент, ще вчорашній школяр, зустрічається з низкою труднощів. Так, першокурсникові важко адаптуватися до нових форм навчання: лекцій, на яких необхідними є вміння слухати, аналізувати і конспектувати; семінарських і практичних занять, підготовка до яких не обмежується вивченням конспектів лекцій, а вимагає активного опрацювання низки додаткових джерел, читання наукової та художньої літератури тощо.

При підготовці до семінарських і практичних занять велика кількість студентів-першокурсників намагаються дослівно відтворити матеріал лекції, без свідомого та творчого його осмислення, без доповнення додатковою інформацією, а опрацювання додаткових джерел супроводжується переказуванням змісту прочитаного без чіткого розмежування суттєвого та несуттєвого. Тому, подолання визначених нами труднощів та недоліків у роботі студентів-першокурсників вимагає чітко налагодженої системи педагогічного керівництва самостійною роботою майбутніх фахівців [4].

Правильна організація самостійної роботи студентів забезпечує підвищення рівня їх навчальних досягнень. Для того, щоб система самостійної роботи у певному обсязі реалізувала свої освітні та виховні функції, вона має бути планомірною, систематичною та змістовною і повинна забезпечити:

-     формування самостійності студента; засвоєння вмінь, необхідних знань та навичок; забезпечення контролю дій студента; інформування студентів про рівень досягнення цілей; мотивація до самостійної роботи;

-     можливість планування та коригування своїх дій на основі самоконтролю та аналізу інформації про результативність [3].

Досягнення вказаних цілей забезпечують кафедри та відділення, які формують вміння студента самостійно виконувати завдання з дисциплін з циклу професійної підготовки за певних умов, та факультети, що формують вміння студента самостійно керувати своєю діяльністю з реалізації планів кафедр.

 

Список використаних джерел:

  1. М.Швед. Самостійна робота студентів / Навчально-методичний посібник. –Л.- 2016.
  2. О.Кашинська. Форми та методи організації самостійної роботи студентів / К., - 2016.
  3. Методичні вказівки до організації самостійної роботи студентів заочної форми навчання всіх спеціальностей. – КПІ імені Ігоря Сікорського / Уклад. І.А.Сидоренко, Я.С.Грищенко, - К : КПІ імені Ігоря Сікорського, 2017.
  4. Організація самостійної роботи студентів. Методичні рекомендації для викладачів вищих навчальних закладів / М. – 2018.
  5. В.Л.Ортинський. Педагогіка вищої школи. Навчальний посібник. – ЦУЛ -2019.
Коментарі до статті:
© inforum.in.ua, 2014 - 2024
Розробка : Limpopo Web Agency
+38 (068) 322 72 67
+38 (093) 391 11 36
43020, УКРАЇНА,
Волинська обл., м. Луцьк,
вул. Електроапаратна, 3 / 336
inforum.in.ua@ukr.net