Шановний користувач порталу!
Для вашої зручності ми запустили нову систему відображення формул в тексті. Дана система використовує найновіші технології. Якщо у вас виникли проблеми з відображенням формул спробуйте оновити свій веб-браузер до останньої версії. Або скористайтесь іншим браузером.

Команда проекту INFORUM.IN.UA пропонує використовувати для роботи з порталом браузер Mozilla Firefox.
Ми постійно вдосконалюємось та докладаємо максимум зусиль для Вашої комфортної роботи. Якщо у Вас є побажання чи ідеї з покращення роботи порталу напишіть нам.

ПСИХОСОЦІАЛЬНІ ХАРАКТЕРИСТИКИ КОНФЛІКТНОЇ ПІДЛІТКОВОЇ ГРУПИ

Ткачук Яна
студентка факультету психології та соціології, Волинський національний університет імені Лесі Українки

Постановка наукової проблеми та її значення. Проблема подолання міжособових конфліктів є актуальною для будь-якої сфери людської взаємодії, у тому числі й у групі підлітків. Учнівська група надає підлітку можливість побудувати нові стосунки із самим собою та з іншими, допомагаючи зрозуміти себе, своє призначення, дозволяє випробувати почуття ризику й спробувати свої сили в ситуації змагання. Під впливом референтної групи однолітків складаються правила поведінки підлітків, для яких важливо не просто спілкуватися з однолітками, бути разом з ними, але і, головне, займати серед них задовільне становище. Міжособові конфлікти при цьому можуть відігравати як позитивну так і негативну роль.

Аналіз останніх досліджень і публікацій.  У наш час основна увага в психології та педагогіці приділяється вивченню наступних напрямків: конфлікти в колективі школярів (В. М. Афоньковой, Е. А. Тімоховец); сутність конфліктів, їх причини в підліткових колективах (Б. С. Аліша, Т. А . Чистякова); підготовка майбутніх вчителів до розв’язання конфліктів (Г. М. Болтунова); конфлікти між учнями і вчителем (О. Н. Лукашенок, Н. Є. Щуркова ). В останні роки ідея про визначальну роль конфліктів у розвитку особистості дитини та формуванні міжособистісних стосунків стала в психології та педагогіці загальновизнаною. Тільки сильна особистість, здатна конструктивно вирішувати конфлікти, а не уникати їх, готова жити і працювати в безперервно мінливому світі, здатна сміливо розробляти власні

стратегії поведінки, самостійно і нетрадиційно мислити, здійснювати моральний вибір і нести за нього відповідальність перед собою і суспільством. Психологічний супровід роботи педагога з конфліктними підлітковими групами, оптимізація особистісних стосунків учасників цих груп потребують досліджень соціально-психологічних умов їх формування та функціонування.

Метою дослідження є з’ясування соціально-психологічних особливостей конфліктної підліткової групи.

Виклад основного матеріалу. Мала соціальна група – це група людей, які об’єднані спільною діяльністю, спільними цілями і інтересами, і які знаходяться в безпосередніх взаємовідносинах один з одним. Кількісний склад малої групи може бути від двох-трьох чоловік до декількох десятків членів[1].

Груповий конфлікт – це протистояння, в якому хоча б одна із сторін представлена малою соціальною групою.

У підлітковому і юнацькому віці найбільш значущою стає сфера спілкування з однолітками, в якій переважають дві тенденції: прагнення до спілкування і прагнення отримати визнання, бути прийнятим у даній групі, тобто: вміти познайомитися з симпатичною людиною; вільно почувати себе в компанії, поділяючи норми й інтереси значущої для нього групи; відчувати, що при спілкуванні з однолітками він не втрачає індивідуальність, може висловлювати свої думки і висловлювати почуття. У процесі спілкування оформляються спільні погляди на життя, на відносини між людьми, на своє майбутнє, іншими словами - формуються особистісні смисли життя. При цьому молоді люди вступають в певні відносини один з одним і з дорослими в залежності від різних завдань і вимог життя, орієнтуючись на особистісні особливості і якості людей, свідомо підкоряючись нормам і правилам, прийнятим у суспільстві. Сучасна молодь перебуває в складних умовах реальної ситуації швидко змінити стиль життя, ідеології, системи цінностей. І, як правило, потреба молодих людей у сприятливому довірчому спілкуванні з однолітками (яке є необхідним умовам психічного і особистісного розвитку) не отримує свого задоволення. Бажання домогтися визнання з боку однолітків, породжуючи у підлітка прагнення відповідати їх вимогам, чинить серйозний вплив на моральний розвиток школяра [3].

Істотний вплив на поведінку починають надавати норми, які стихійно складаються в групі однолітків. Група захищає підлітка, дає йому підтримку, одночасно вона пред’являє до нього надзвичайно жорсткі вимоги. Більше того, підлітки бувають не тільки байдужі, але й жорстокі по відношенню до тих, хто їм не подобається. Групові норми є не єдиними регуляторами внутрішньо групового спілкування. В ході свого функціонування група виробляє свої традиції, свою систему цінностей, особливу мову. Будь-яка група є складним соціально-психологічним утворенням, в ній одночасно може функціонувати формальна і неформальна система відносин. Причому, група знаходиться в складній системі взаємовідносин з іншими групами. Іншими словами в групі, відображається все різноманіття, яке існує в суспільстві, а тому в ній можуть відбуватися найрізноманітніші конфлікти, а саме: внутрішньоособистісний конфлікт (через внутрішньогрупові проблеми, який принесений ззовні, і викликає внутрішньогрупову напругу); міжособистісний конфлікт (ціннісно-нормативний, статусно-рольовий, психологічної несумісності); конфлікт між особистістю і групою; конфлікт між підгрупами в окремій групі; конфлікт між формальною і неформальною системами відносин; міжгрупові конфлікти.

Розлад взаємин з однолітками нерідко призводить до формування підвищеної тривожності, розвитку почуття непевності в собі, агресивності, пов’язаної з неадекватною і нестійкою самооцінкою, зі складностями в особистісному розвитку, заважає професійному самовизначенню, орієнтації в життєвих ситуаціях, а також - до різних форм емоційної та соціальної ізоляції. Виявляється, що положення, яке людина займає в групі (тобто статус), дуже сильно впливає на його особистісні особливості і поведінка [4;5;6].

За матеріалами Є.І. Кульчицької основними причинами несприятливого положення в класному колективі є наявність у цих підлітків таких рис, як злостивість, мстивість, черствість, нечесність, грубість, брехливість, егоїзм. На думку відомого психолога і психотерапевта М. Раттера, непопулярність і соціальна відторгнутість дитини можуть бути провісниками відхиляється і психічних порушень, які виявляться через багато років. Агресивні підлітки, при всій відмінності їх особових характеристик і особливостей поведінки, відрізняються деякими загальними рисами. До таких рис відноситься бідність ціннісних орієнтацій, їх примітивність, відсутність захоплень, вузькість і нестійкість інтересів [2]. У цих дітей, як правило, низький рівень інтелектуального розвитку, підвищена навіюваність, копіювання, недорозвиненість етичних уявлень. Їм властива емоційна грубість, озлобленість, як проти однолітків, так і проти навколишніх дорослих.

Висновки. Середньостатусні підлітки в умовах загальноосвітньої школи є згуртовані, що забезпечує стійкість класу фундаментом, багато в чому визначають емоційний заряд психологічної атмосфери учнівського співтовариства, стають об’єктом міжособистісних уподобань своїх різностатусних однокласників, беруть найактивнішу участь у життєдіяльності шкільного співтовариства. Конфліктогенними у підлітковій групі можна вважати такі психологічні риси особистості її членів як вербальна агресія лідерів та почуття провини аутсайдерів. Лідери підліткових угрупувань конфліктного класу прагнуть отримувати у конфліктній ситуації власну перемогу. Стан вивчення проблеми потребує подальшої розробки та проведення досліджень. Особливу увагу слід приділяти профілактичним впливам та корекційним, якщо вже є в цьому необхідність. Оскільки саме конфліктність в групі може спровокувати прояви булінгу та інші негативні явища в учнівському колективі.

 

Список використаних джерел:

  1. Агеев В.С. Межгрупповое взаимодействие: социально-психологические проблемы. Москва : Изд-во Моск. ун-та, 1990. 240 с.
  2. Гокіна Л. Агресивна поведінка дітей - це крик про допомогу.Психолог.- 2007. №13-15. 84-87.
  3. Іванова В.В. Причини та форми агресивної поведінки підлітків. Практична психологія та соціальна робота. 2000. №5. С. 14-16.
  4. Підготовка майбутніх учителів до запобігання і вирішення конфліктів у професійній діяльності як педагогічна проблема / Т. Ю. Осипова, К. В. Розум // Наук. часоп. НПУ ім. М. П. Драгоманова : зб. наук. пр. Серія 16, Творча особистість учителя: проблеми теорії і практики / Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. – Київ, 2012. – Вип. 15. – С. 149–155. –Бібліогр.: 9 назв. – Текст статті доступний в Інтернеті:http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nchnpu_016_2012_15_34
  5. Педагогічний конфлікт та методи його подолання / О. В. Мельнікова //Духовність особистості: методологія, теорія і практика = Spirituality of a personality: Methodology, Theory and Practice : зб. наук. пр. / Східноукр. нац. ун-т ім. В. Даля, Н.-д. ін-т духов. розв. людини, каф. «ЮНЕСКО» «Духов.-культ. цінності вихов. та освіти». – Сєвєродонецьк: [б. в.], 2012. – Вип. 1. – С. 119–126. – Бібліогр.: 3 назви. – Текст статті доступний в Інтернеті:http://nbuv.gov.ua/UJRN/domtp_2012_1_13
  6. Компетентнісний підхід до конфліктологічної підготовки педагогів / І. Л. Холковська // Наук. зап. каф. педагогіки : зб. наук. пр. – Харків, 2013. – Вип. 31. – С. 323–330. – Бібліогр.: 7 назв. – Текст статтідоступний в Інтернеті: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nzkp_2013_31_48
Коментарі до статті:
© inforum.in.ua, 2014 - 2024
Розробка : Limpopo Web Agency
+38 (068) 322 72 67
+38 (093) 391 11 36
43020, УКРАЇНА,
Волинська обл., м. Луцьк,
вул. Електроапаратна, 3 / 336
inforum.in.ua@ukr.net