Шановний користувач порталу!
Для вашої зручності ми запустили нову систему відображення формул в тексті. Дана система використовує найновіші технології. Якщо у вас виникли проблеми з відображенням формул спробуйте оновити свій веб-браузер до останньої версії. Або скористайтесь іншим браузером.

Команда проекту INFORUM.IN.UA пропонує використовувати для роботи з порталом браузер Mozilla Firefox.
Ми постійно вдосконалюємось та докладаємо максимум зусиль для Вашої комфортної роботи. Якщо у Вас є побажання чи ідеї з покращення роботи порталу напишіть нам.

МОДЕЛЬ РОБОТИ ПРАКТИЧНОГО ПСИХОЛОГА В ГАЛУЗІ ОСВІТИ

Мордик Мирослава
студентка факультету психології та соціології, Волинський національний університет імені Лесі Українки
Кульчицька Анна
кандидат психологічних наук, доцент, Волинський національний університет імені Лесі Українки

Постановка проблеми. Активне формування особистості відбувається, значною мірою під час навчання у школі. Саме тому перед навчальним закладом стоять першочергові  завдання приділяти головну увагу розвитку особистості учнів з врахуванням їх індивідуальних психологічних особливостей, створювати належні умови для забезпечення становлення творчих здібностей кожного конкретного школяра.

Тому, компетенція практичного психолога в галузі освіти полягає у фіксації якісних змін психічного розвитку учнів, розумінні їх вікових та індивідуальних особливостей та допомозі педагогам школи максимально ефективно використовувати засоби і методи навчально-виховної роботи. Психологічна служба в освіті, заснована на фундаментальних дослідженнях з вікової та педагогічної психології, істотно допомагає поліпшенню виховання та навчання підростаючого покоління. Ці та ряд інших чинників зумовлюють актуальність даної теми.

Метою дослідження є вивчення діяльності практичного психолога в галузі освіти.

Виклад основного матеріалу. Виходячи з теми та мети дослідження, структурно-логічна послідовність викладу матеріалу передбачає розкриття завдань, видів, напрямів та перспектив діяльності психолога у зазначеній галузі.

Відповідно до Положення про психологічну службу у системі освіти України [1, 2], можна констатувати, що завдання психологічної служби системи освіти полягають у:

-     сприянні повноцінному особистісному й інтелектуальному розвитку дітей на кожному віковому етапі, створенні умов для формування у них мотивації до самовиховання і саморозвитку;

-     забезпеченні індивідуального підходу до кожної дитини на основі її психолого-педагогічного вивчення;

-     профілактиці і корекції відхилень в інтелектуальному і особистісному розвитку дитини.

Актуальний напрям діяльності психолога вимагає орієнтації на вирішення сьогоденних проблем, пов'язаних з тими чи іншими труднощами у навчанні та вихованні школярів, а саме:

-     вивчення причин неуспішності в навчанні та пошуки шляхів їх подолання.

-     регуляція стосунків у системах: дорослий - дитина, дитина - дитина, дорослий - дорослий. Розв'язування конфліктів.

-     виявлення труднощів, проблем індивідуального розвитку особистості та вживання відповідних заходів.

-     розв'язування проблем особистого життя учасників навчально-виховного процесу (дітей, батьків, вчителів).

Ці та інші завдання передбачають роботу не тільки із здобувачами освіти, а й з педагогами, батьками та референтними групами учнів. Тому основними напрямками роботи психолога в галузі освіти вважаємо:

-     консультативно-методичну допомогу всім учасникам навчально-виховного процесу з питань навчання та виховання дітей і підлітків, допомога органам державного управління у плануванні освітньої діяльності;

-     просвітницько-пропагандистську роботу з підвищення психологічної культури в навчальних закладах та сім’ї;

-     превентивне виховання (через засоби масової інформації, в ході вивчення шкільних предметів в межах навчальних програм або як окремого предмета), метою якого є формування в учнів орієнтації на здоровий спосіб життя та захист психічного здоров’я, профілактика алкоголізму, наркоманії, СНІДу і злочинності серед неповнолітніх;

Реалізація поставлених завдань та напрямків забезпечується наступними видами діяльності:

-     діагностика, яка передбачає психологічне вивчення дітей і підлітків, їхніх груп та колективів, моніторинг змісту і умов індивідуального розвитку дітей та учнівської молоді, визначення причин, що ускладнюють їх розвиток і навчання;

-     корекція, що полягає у здійсненні психолого- педагогічних заходів з метою усунення, або корекції відхилень у психофізичному та індивідуальному розвитку й поведінці, схильності до залежностей та правопорушень, подолання різних форм девіантної поведінки, формування соціально корисної життєвої перспективи;

-     реабілітація, що надає можливість провадити психолого-педагогічну допомогу дітям, підліткам, молоді, які перебувають у кризовій ситуації (постраждали від соціальних, техногенних, природних катастроф, перенесли тяжкі хвороби, стреси, переселення, зазнали насильства тощо), з метою адаптації до умов навчання і життєдіяльності;

-     профілактика, що передбачає своєчасне попередження відхилень у психофі- зичному розвитку та становленні особистості, міжособистіснихстосунках, запобігання конфліктним ситуаціям у навчально- виховному процесі тощо;

-     прогностика, що покликана здійснювати розробку, апробацію і застосування моделей поведінки групи та особистості у різних умовах, проектувати зміст і напрями індивідуального розвитку дитини та складання на цій основі життєвих планів, визначення тенденцій розвитку груп, міжгрупових взаємин та освітньої ситуації у регіоні.

Перспективний напрям націлений на розвиток, становлення індивідуальності кожної дитини, на формування її психологічної готовності до життя, і передбачає такі завдання:

-     збереження психічного здоров'я і попередження емоційних розладів, знімання психічного напруження, яким супроводжується у дітей період адаптації.

-     cтворення умов, які сприяли 6 розвитку здібностей кожної дитини; можливості для самовираження, розкриття творчого потенціалу, розвитку самостійності мислення, активізації їхньої пізнавальної активності, зацікавленості у відкритті нового.

-     cприяння розвитку кращого розуміння дитиною себе, самоприйняття, усвідомлення власного "Я", почуття впевненості у своїх силах.

-     формування здатності до довільної психічної саморегуляції і самоконтролю у дітей.

-     формування групової згуртованості і навичок спілкування з однолітками та дорослими, навичок навчального співробітництва.

-     формування в учнів умінь опановувати соціально-прийнятні норми поведінки шляхом розвитку навичок психологічної компетентності.

Висновки та перспективи подальших досліджень. Психологічна служба – необхідний компонент системи освіти як на сучасному етапі розвитку суспільства, так і в перспективі. Доцільність її функціонування визначається загальною потребою сучасної освіти в такій організації своєї діяльності, яка б забезпечила розвиток індивідуальних особливостей і творчого ставлення до життя кожного учня. Перспективи подальших досліджень вбачаємо у дослідженні роботи психолога в інших галузях суспільства.

 

Джерела та література:

  1. Закону України «Про освіту» [режим доступу] https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text
  2. Положення про психологічну службу у системі освіти України [режим доступу] https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0885-18#Text
  3. Овчарова Р.В. Практическая психология образования: науч. пособ. / Р. В. Овчарова  - М.: Издательский центр «Академия», 2003. - 448 с.
  4. Федорчук В. М. Тренінг особистісного зростання: навч. посіб. / В.М. Федорчук – К: «Центр учбової літератури», 2014. – 250 с.
Коментарі до статті:
© inforum.in.ua, 2014 - 2024
+38 (068) 322 72 67
+38 (093) 391 11 36
inforum.in.ua@ukr.net