Шановний користувач порталу!
Для вашої зручності ми запустили нову систему відображення формул в тексті. Дана система використовує найновіші технології. Якщо у вас виникли проблеми з відображенням формул спробуйте оновити свій веб-браузер до останньої версії. Або скористайтесь іншим браузером.

Команда проекту INFORUM.IN.UA пропонує використовувати для роботи з порталом браузер Mozilla Firefox.
Ми постійно вдосконалюємось та докладаємо максимум зусиль для Вашої комфортної роботи. Якщо у Вас є побажання чи ідеї з покращення роботи порталу напишіть нам.

НОВІ ОБМЕЖЕННЯ - НОВІ МОЖЛИВОСТІ В УМОВАХ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ: МЕТОДИКА ТА ПРАКТИЧНИЙ ДОСВІД

Тихонова Тетяна
кандидат психологічних наук, доцент, Київський національний університет імені Тараса Шевченка
Шатирко Лариса
старший науковий співробітник лабораторії психології навчання імені І. О. Синиці, Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України

В умовах сьогодення особливо актуально постають питання змін у як у життєдіяльності кожної окремої особистості в суспільстві, так й функціонування різного виду інституцій. Освітній простір України не є виключенням. Стрімкий перехід на дистанційне навчання у вишах за останній рік через коронавірусну пандемію спричинив багато викликів. Серед яких – безконтактна комунікація, відсутність живого спілкування, самоорганізація, мотивація, контроль, тощо. Ці та інші чинники якоюсь мірою,негативно впливають на якість освітнього процесу. Тому, перед науково-педагогічним персоналом постало питання активізації пізнавального інтересу студентів, який, на нашу думку, може не тільки компенсувати недоліки навчання у дистанційній формі, а й надати нові можливості та форми у навчанні..

Віртуальний освітній простір та нові види комунікації призвели до появи та розробки нових психолого-педагогічних методів, підходів та прийомів. Так на прикладі вивчення англійської мови на гуманітарних факультетах КНУ хочемо поділитися з колегами кількома методами та прийомами, які в процесі навчальної діяльності виявилися корисними. Серед них наступні.

До дат відзначення та вшанування трагічних подій пов'язаних з Голодомором та Голокостом студентам було запропоновано подивитися документальні стрічки видатного українського режисера Сергія Буковського «Живі» та «Назви своє ім'я». Сергій Буковський – український кінорежисер, актор, автор багатьох документальних фільмів, Лауреат Національної премії України імені Тараса Шевченка, Народний артист  України.

Документальний фільм «Живі» висвітлює трагічні події часів Голодомору, які не були почуті та усвідомлені на Заході. Автор оприлюднює багаточисельні документи та свідчення людей, які пережили ці страшні часи. Фільм отримав низку міжнародних нагород.

Документальна стрічка «Назви своє ім'я» присвячена трагедії Холокосту, співпрод'юсерами є Сергій Буковський та Стівен Спілберг.

На базі фільмів студенти вчилися написанню відгуків, рецензій, коротких викладів англійською мовою. Робили  доповіді  та презентації.

Вищенаведені навчальні методи сприяють втіленню  ряду педагогічних завдань:

-     знайомство з матеріалами високого художнього та наукового рівня,

-     розширення міждисциплінарних знань,

-     відпрацювання навичок та вмінь ведення дискусій, презентацій, доповідей, написання відгуків, рецензій, тощо.

-     підвищення етичного та естетичного рівнів,

-     виховання патріотизму, тощо.

Дистанційне навчання розширює арсенал психолого-педагогічних прийомів пов'язаних з можливостями візуалізації. Так навчальні ролики, короткі фільми англійською мовою ми опрацьовували за наступною схемою:

  1. Демонстрація фільму без звуку. Завдання: розповісти коротко англійською мовою про що цей фільм на вашу думку.
  2. Демонстрація зі звуком. Завдання: визначити свій рівень розуміння за наступною схемою: 1 рівень – все зрозуміло; 2 рівень – не зрозумілі окремі слова та вирази; 3 рівень – зрозумілий загальний зміст.
  3. Пропонується тільки звукова доріжка. Надається текст сценарію. Завдання: прослухати та прочитати текст, визначити незнайомі слова, ідентифікувати переклад.
  4. Підсумковий перегляд навчального фільму з подальшим обговоренням.

Таке опрацювання візуального матеріалу є ефективною базою для подальших лексичних, граматичних, синтаксичних вправ на розсуд викладача.

Традиційне вивчення тем, на кшталт «Моє рідне місто/село», може увінчуватися завданням: зняти 2-3-х хвилинний відеоблог, розказати про своє місто/село, показати улюблені місця.

Психолого-педагогічним підґрунтям завдання є:

-     ретельна підготовка,

-     творчий підхід,

-     змога наочно подивитися на свою роботу, порівняти з іншими, що розвиває критичне мислення та оцінювання, зближує оціночні критерії в системі «студент-викладач»,  «студент-студент», «студент-група».

-     ідентифікація та усвідомлення своїх фонетичних, лексичних, граматичних та синтаксичних помилок.

Сьогоденні обмеження, пов'язані з дистанційним навчанням, можуть бути продуктивно використані для подальшого розвитку та вдосконалення навчально-педагогічної діяльності та можливостей обміну досвідом та напрацюваннями в on-line семінарах, вебінарах, конференціях, тощо. Отже, вітаємо нові можливості.
Коментарі до статті:
Ira Grubii [11.05.2021 21:55]
Дуже цікаві дослідження та висновки зробили автори статті. Дійсно, сьогодення нам пропонує дещо інший підхід до навчання, роботи та власне самого життя. Основне завдання кожної окремої особистості зробити якомога ефективнішим, цікавішим та творчим своє буття уже зараз.
© inforum.in.ua, 2014 - 2024
Розробка : Limpopo Web Agency
+38 (068) 322 72 67
+38 (093) 391 11 36
43020, УКРАЇНА,
Волинська обл., м. Луцьк,
вул. Електроапаратна, 3 / 336
inforum.in.ua@ukr.net