Шановний користувач порталу!
Для вашої зручності ми запустили нову систему відображення формул в тексті. Дана система використовує найновіші технології. Якщо у вас виникли проблеми з відображенням формул спробуйте оновити свій веб-браузер до останньої версії. Або скористайтесь іншим браузером.

Команда проекту INFORUM.IN.UA пропонує використовувати для роботи з порталом браузер Mozilla Firefox.
Ми постійно вдосконалюємось та докладаємо максимум зусиль для Вашої комфортної роботи. Якщо у Вас є побажання чи ідеї з покращення роботи порталу напишіть нам.

ПРОЯВИ АГРЕСІЇ У СТУДЕНТСЬКОМУ СЕРЕДОВИЩІ: ОСОБЛИВОСТІ ДОСЛІДЖЕННЯ І ПСИХОДІАГНОСТИКИ

Дучимінська Тамара
кандидат психологічних наук, доцент, Волинський національний університет імені Лесі Українки

Прояви агресії – досить поширене явище у сучасному світі, зумовлене труднощами у соціально-економічній, політичній та етико-психологічній сферах. Дестабілізація економіки, зниження життєвого рівня населення країни тощо призводить до виникнення внутрішніх конфліктів, напруги та агресії, що, в свою чергу, провокує збільшення форм девіантної поведінки особливо серед молоді.

Саме це і актуалізує мету роботи, яка полягає у теоретичному та емпіричному розгляді психологічних особливостей діагностики проявів агресії у юнацькому віці.

Дослідження агресивної поведінки завжди було в центрі уваги зарубіжних та вітчизняних вчених та досі залишається предметом постійних дискусій. На сьогодні термін «агресія» має широке поширення для позначення насильницьких загарбницьких дій. В основному ж під агресією розуміється шкідлива поведінка. Причому в понятті «агресія» об’єднуються різні за формою і результатами акти поведінки – від таких, як злі жарти, плітки, ворожі фантазії, деструктивні форми поведінки, до бандитизму і вбивств [1].

Вагомий внесок у дослідження психології агресивної поведінки зокрема належить А. Амбрумовій, Ю. Антоняну, О. Бандурці, О. Беці, В. Волкову, В. Глушкову, В. Гульдану, А. Зелінському, М. Костицькому, В. Медведєву, В. Самовічеву, О. Севєрову, В. Синьову, С. Тарарухіну, Г. Хохрякову, І. Шмарову. Проте, проблема агресивної поведінки на сьогодні залишається недостатньо розробленою. Особливо, що стосується питань її діагностики. Існуючі закордонні методики, створені спеціально для вивчення психології агресії, не захищені від установочних відповідей, а тому потребують удосконалення, тим більше, що отримані за їх допомогою результати не завжди дозволяють визначитись щодо детермінант агресивної поведінки, не дають змоги спостерігати динаміку та прогнозувати розвиток агресивних тенденцій [2].

Для досягнення поставленої мети нами було сформовано дослідницьку вибірку (45 осіб) зі студентів різних факультетів ВНУ імені Лесі Українки.

У емпіричному дослідженні проявів агресії юнаків ми використовували проективну методика «Неіснуюча істота» (М. Друкаревич) [4] для дослідження загальних особливостей особистості, агресивності та труднощів у спілкуванні; проективну методику «Кактус» (М. Панфілова) [3] для дослідження емоційно-особистісної сфери людини, виявлення наявності агресії, її направленості і інтенсивності; опитувальник рівня агресивності Басса-Дарки  та тест А. Ассінгера для оцінки агресивності у стосунках.

Результати емпіричного дослідження засвідчують, що лише 37% досліджуваних студентів мають помірний рівень агресії, у 7% взагалі відсутні будь-які можливості її прояву. Тоді як у більшої половини респондентів (56 %) високий рівень агресії (у 40% досліджуваних агресія несе скоріше руйнівний характер, ніж конструктивний, а у 16 % досліджуваних надмірний рівень агресії).

За результатами тестування загальний індекс вираженості агресії у 16% досліджуваних на низькому рівні, у 61% агресія на середньому рівні та 23% досліджуваних мають середній рівень вираженості проявів агресії.

Якщо ж говорити про форми агресії, то у 23% досліджуваних переважаючим є почуття провини, у 16% переважає вербальна агресія, тобто вираження негативних почуттів через крик, у 3% – підозрілість, у 8% – образа, у 10% – негативізм, у 13% – роздратування, у 16% – непряма агресія та у 11% – фізична агресія.

Таким чином, результати дослідження засвідчують, що проблема агресії у юнацькому віці є дуже актуальною, спостерігається лише невелика кількість низьких показників прояву агресії, а це означає, що необхідно працювати над її корекцією. Студенти мають прояви ворожості, є агресивними, імпульсивними, наявні також ознаки аутоагресії. Результати багатьох методик показали, що у респондентів яскраво вираженими є вербальна агресія, фізична агресія, ворожість, роздратування, образа та почуття провини.

 

Джерела та література:

  1. Медвідь Є.С. Основи глибинної психології http://www.ndu.edu.ua/storage/2021/ zahal_psy_lib.pdf
  2. Мойсеєва О. Є. Психологія агресивності: сутність та можливість корекції / О. Є. Мойсеєва. – К. : Видавництво ТОВ «КММ», 2008. – 208 с.
  3. «Кактус» графічна методика М.А. Панфілової [Електронний ресурс] – Режим доступу:  http://psiukrearth.ru/psihologichni-testi-ta-igri/7778-kaktus-grafichna-metodika-m-a-panfilovoi.html
  4. Тест «Неіснуюча тварина» –  малюнок і його інтерпретація [Електронний    ресурс] – Режим доступу: http: //psiukrearth.ru/psihologija-vihovannja/2277-test-neisnujuche-tvarina-maljunok-i-jogo.html
Коментарі до статті:
Софія Полікарчик [16.05.2022 21:08]
В умовах війни ця тема є досить актуальна. Переконана, що зараз рівень агресії у всіх людей став вищим і це в результаті багатьох факторів впливу. Тому варто приділяти належну увагу таким проблемам і займатися їхньою профілактикою. Дякую за дослідження!!
© inforum.in.ua, 2014 - 2024
Розробка : Limpopo Web Agency
+38 (068) 322 72 67
+38 (093) 391 11 36
43020, УКРАЇНА,
Волинська обл., м. Луцьк,
вул. Електроапаратна, 3 / 336
inforum.in.ua@ukr.net