Шановний користувач порталу!
Для вашої зручності ми запустили нову систему відображення формул в тексті. Дана система використовує найновіші технології. Якщо у вас виникли проблеми з відображенням формул спробуйте оновити свій веб-браузер до останньої версії. Або скористайтесь іншим браузером.

Команда проекту INFORUM.IN.UA пропонує використовувати для роботи з порталом браузер Mozilla Firefox.
Ми постійно вдосконалюємось та докладаємо максимум зусиль для Вашої комфортної роботи. Якщо у Вас є побажання чи ідеї з покращення роботи порталу напишіть нам.

СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ПЕРФЕКЦІОНІЗМУ ЯК ОСОБИСТІСНОЇ ЯКОСТІ

Авраменко Андрій
аспірант кафедри теоретичної психології Інституту управління, психології та безпеки Львівського державного університету внутрішніх справ

Когнітивні дослідники виявили, що перфекціонізм є основною рисою обсесивно-компульсивних розладів і депресії (Бек, 1976; Бернс, 1980; Бернс і Бек, 1978; Eллiс, 1962; Мейхенбаум, 1974; Макфол і Волершейм, 1979). Існує кілька когнітивних стилів характерний для тих, хто примусово й невпинно прагне до недосяжних цілей розумом (на відміну від здорового прагнення до досконалості: див. Хамачек, 1978 та Печт, 1984).

Особистість з характерологічною рисою перфекціоніста має дихотомічне мислення та схильна дивитися на світ поляризовано. Події позначаються як «чорні чи білі», «чудові чи жахливі», а основні припущення так само в абсолютних термінах, таких як «завжди або ніколи» і «все або нічого» (Бек, 1976; Бернс & Бек, 1978; Махоні та Арнкофф, 1979).

Перфекціоніст нелогічно узагальнює на основі одного інциденту (наприклад, зробити висновок про те, що не склавши один іспит, ви провалите всі інші іспити) (Бек, 1976; Бернс і Бек, 1978).

Надто активна система самонаказів, названа Карен Хорні (1950) «слід тиранії». Деякі з поширених наказів собі: «Я повинен бути ідеальним батьком, другом, дружиною тощо», «Я ніколи не повинен злитися», «Я повинен завжди досягати своїх цілей без жодних труднощів» (Бек, 1976; Махоней і Арнкофф, 1979).

Перфекціоністи мають надто моралізаторську самооцінку, яку вимірюють в термінах недосяжних цілей досягнень та продуктивності, а отже, будь-яке відхилення від перфекціоністської мети, швидше за все, супроводжується моралізаторською самокритикою та заниженою самооцінкою (Бернс і Бек, 1978; Махоней і Арнкофф, 1979).

Вченими було приписано багато шкідливих моделей поведінки та емоційних станів перфекціоністським тенденціям. За словами Бека (1976), перфекціонізм, як правило, шкодить міжособистісним стосункам, пов'язаним з очікуванням відмови, коли вони неминуче не витримують їхні перфекціоністські стандарти та існує супутня підвищена чутливість до критики та/або відсторонення від значущої соціальної взаємодії, коли вони насправді помічають, що з ними ніхто не взаємодіє, вони це використовують як доказ власної нікчемності та небажаності; таким чином встановлюється замкнене коло, яке постійно поновлюється (Бернс і Бек,  1978). Як і слід було очікувати, вихід з міжособистісних стосунків та неодноразове визнання розриву між продуктивністю та перфекціоністськими цілями та грандіозні очікування часто призводять до зниження самооцінки та депресії (Бек, 1976; Бернс і Бек, 1978).

Чесс та Хессібі (1978) зазначають, що «для деяких дітей страх невдачі та одержиме прагнення досконалості може діяти як емоційна перешкода навчанню» (с. 305). Бернс (1980) повідомляє, що перфекціоністи, як правило, зволікають, намагаючись уникнути жахливих наслідків, їх продуктивність спадає. Подібним чином Махоні та Арнкофф (1979) стверджують, що дихотомічне та надмірно узагальнене мислення перфекціоніста найбільше шкодить саморегуляції звичок куріння, вживанню алкоголю та їжі. Перший провал перфекціоніста типовий, бо занадто амбітна програма розглядається як ознака повного провалу, який зазвичай призводить до запою чи куріння, пиття або їжі (синдром «святого чи грішника»).

Бек (1976), використовуючи підхід теорії навчання, стверджує, що емоційні розлади «походять в основному з певних спотворень реальності, заснованих на помилкових передумовах і припущеннях, які виникли внаслідок дефектного навчання під час когнітивного розвитку людини» (с. 3).

У класичній психоаналітичній теорії перфекціонізм розглядається як один із поширених симптомів обсесивного неврозу (Фрейд, 1926/1959). Загроза повернення репресованих едипових імпульсів та конфліктів призводять до захисної регресії, анальної фіксації его (що призводить до архаїчного способу пізнання) і суперего (відродження попереднього садистського суперего), тоді як Ід загрожує спалахнути садистськими імпульсами. Обсесивно-компульсивні симптоми розглядаються як компроміс, що маскує агресивні імпульси у формі каральних і вичерпних самокорекційних тенденцій, що свідчать про потребу особистості у протидії та установці правильних чи агресивних тенденцій (Фенічел, 1945). «Почуття провини майже постійні компаньйони .... Дитяче уявлення про зло вступає в бій з дитячим уявленням про праведність і покарання» (Уайт і Уотт, 1981, с. 201-202).

Фрейд (1926/1959) наголошував на ролі совісті або «над-Я» в нав’язливих розладах. Він стверджував, що «Суперего стає надзвичайно суворим і недобрим, а Его в покорі Суперего, виробляє сильні реакційні утворення у формі совісності, побожності та чистоти» (с. 115).

Насправді також підкреслюється важливість ролі Суперего в перфекціонізмі когнітивними біхевіористами, які вважають за краще посилатися на «надто моралізаторську самооцінку» (Махоней і Арнкофф, 1979), або до сліду тиранії Хорні (1950), яку Бек (1976) визнає, що вона має «багато спільного з концептуалізацією суперего Фрейда» (с. 257). Дійсно, як у когнітивному підході, так і в класичній психоаналітичній теорії конфлікту занижена самооцінка перфекціоніста розглядається як результат його надто жорсткого почуття совісті (тобто суворе Суперего).

Перша робота Гайнца Когута про нарцисизм (1971, 1977), в якій він протиставляє невротичні розлади з нарцистичними розладами особистості («розлади Я»), вимагає розгляду іншої концепції перфекціонізму з іншим «сенсом», ніж ті, що розглянуті вище.

Центральна патологія неврозу пов'язана з інтрапсихічним конфліктом через заборонені бажання, «які походять від чітко відмежованого, згуртованого «я» і спрямовані на об’єкти дитинства... повністю відмежовані від себе» (Когут, 1971, с. 19). Тривога виникає внаслідок страху, що висловлення бажань призведе до покарання або втрати любові об'єкта.

Оскільки особистість диференційована, втрата об’єкта кохання, яка викликає страх, не загрожує їй згуртувати себе, тому будь-яка втрата самоповаги є лише другорядною. Так само, оскільки Супер-его добре розвинене, існує загроза вираження заборонених бажань і переживається як порушення моралі/ідеалу і тому викликає почуття провини.

На противагу цьому психопатологія нарцисичної особистості, за Когутом (1971, 1977), стосується передусім слабодиференційованого Я – його згуртованості, стабільності та афективного забарвлення (тобто те, як людина ставиться до себе). Тривога особистості-нарциса є результатом реалістичної оцінки вразливості себе до фрагментації («тривога дезінтеграції») та/або вторгнення почуття грандіозності (тобто відчуття переваги над кожним). Нарцисичний розлад руйнує регуляцію самооцінки, яка може коливатися від архаїчної грандіозності до суворого сорому.

Оскільки люди у світі нарциса є «Я-об’єктами» (Когут, 1971, с. 3), тобто об'єкти, погано диференційовані щодо себе, які служать для підтримки відчуття себе, втрата їхнього захоплення (на відміну від любові) може призвести до серйозного удару по гармонійності особистості та/або почуття самооцінки. Це може викликати почуття непереборного сорому.

Когут стверджує, що в нормальному ході розвитку дитина встановлює грандіозний образ Я, тобто «Я-ідеальний» і грандіозний образ Я-об'єкта (ідеалізований батько-імідж), тобто «ти досконалий, і я є частиною тебе». За словами Когута, це робиться для заміни стану досконалості, яким насолоджуються на стадії первинного нарцисизму, коли вся любов спрямована по відношенню до себе і якому загрожують нормальні недоліки батьків (Когут, 1971).

Столоров і Лехмен (1980) зазначають, що на цій ранній стадії розвитку, що передує константності об'єкта, встановлено, що немає сенсу говорити про первинний нарцисизм такої любові не може бути спрямовані ні на себе, ні на об'єкт, оскільки в даний момент він є недиференційований один від одного. На їхню думку, ці ранні грандіозні та ідеалізовані образи служать консолідувати рудиментами саморепрезентації немовляти, якій бракує згуртованості та стійких меж.

Коли недоліки батьків знаходяться на оптимальному рівні, у дитини ідеальний образ себе, пом'якшений та інтерналізований як частина психічної структури, що забезпечує амбіції та мотивацію для діяльності, тоді як ідеалізований батьківський образ інтерналізується як ідеали та мораль (его-ідеал), які служать для регулювання самооцінки, відносно незалежної від зовнішніх факторів. Однак якщо дитина переживає серйозну нарцисичну травму (наприклад, відсутність віддзеркалення грандіозних потреб дитини) через власний нарцисизм батьків), розвиток зрілого, згуртованого та стабільного відчуття себе не досягається. Як наслідок, архаїчна грандіозність не інтегрується в дорослу структуру особистості, і людина продовжує прагнути до остаточної досконалості або до злиття з нею досконалого Я-об'єкту (Koгут, 1971).

У реальному житті більшість перфекціоністів, ймовірно, відчувають як невротику, так і самозакоханість як елементи перфекціонізму. Завдання терапевта – оцінити «мотиваційний пріоритет» (Столоров і Лехмен, 1980, с. 174) кожної потреби на будь-якій стадії лікування.

Коли перфекціонізм є переважно невротичним, намагаючись зменшити силу «суворого Супер-его» або надмірно сильні ідеали були б законною метою аналітично орієнтованих терапевтів (Зельцман, 1980) і особливо з когнітивно орієнтованими терапевтами (див. McFall & Wollersheim, 1979).

Навпаки, цей підхід не показаний, коли переважає перфекціонізм нарцисичний у своєму корені, оскільки в основі розладу лежить відсутність сильних, внутрішніх ідеалів, здатних регулювати самооцінку. Замість того, щоб мати відношення до моралі та ідеалів, перфекціонізм вкрай необхідний для збереження самопочуття. Ставлячи під сумнів цю грандіозну систему вірувань (або припущення, що інші люди страждають від такої ж проблеми). надзвичайно загрозливий для пацієнта і, швидше за все, сприйматиметься як серйозна нарцисична травма та може спровокувати пацієнта припинити лікування. Навпаки, одна з головних цілей терапії полягала б у сприянні розвитку моральних ідеалів як частини процесу допомоги пацієнту розвитку диференційованості та інтегрованості уявлення про себе та об’єкти шляхом розуміння і трансформація вразливостей, які роблять необхідним перфекціонізм, і відновлення уповільненого процесу розвитку (Столоров та Лехмен, 1980).

Отже, неправильне тлумачення перфекціоністських прагнень як захисту від інтрапсихічного конфлікту, не усвідомлюючи його значення для розвитку, призведе до перешкоджання його спробі розвинути відносини перенесення Я-об’єкта та як наслідок – припинення його лікування. Цей досвід підкреслює критичну важливість розуміння конкретних значень перфекціонізму для розгортання терапевтичного процесу.

 

Список використаних джерел:

  1. Atwood, G. & Stolorow, R. (1981). Experience and conduct. ContemporaryPsychoanalysis. 17, 197-208.
  2. Beck, A. R. (1976). Cognitive Therapy and the Emotional Disorders. New York: International Universities Press. Burns, D. D. (1980). Feeling Good: The New Mood Therapy. New York: Morrow.
  3. Burns, D. D. & Beck, A. R. (1978). Cognitive behavior modification of mood disorders. In J. P. Foreyt and D. P. Rathjen (Eds.), Cognitive Behavior Therapy: Research and Application. New York: Plenum, pp. 109-134.
  4. Chess, S. & Hassibi, M. (1978). Principles and Practice of Child Psychiatry. New York: Plenum. Elis, A. (1962). Reason and Emotion in Psychotherapy. New York: Lyle Stuart.
  5. Fenichel, O. (1945). The Psychoanalytic Theory of Neurosis. New York: W. W. Norton.
  6. Freud, S. (1926/1959). Inhibitions, symptoms and anxiety. In J. Strachey (Ed. and Trans.), The Standard Edition of the Complete Psychological Works of Sigmund Freud, vol. 20. London: Hogarth, pp. 77-175.
  7. Hamachek, D. E. (1978). Psychodynamics of normal and neurotic perfectionism. Psychology, 15, 27-33.
  8. Horney, K. (1950). Neurosis and Human Growth: The Struggle toward Self Realization. New York: W. W. Norton.
  9. Kohut, H. (1977). The Restoration of the Self'. New York: International Universities Press.
  10. Lewis, H.(1971). Shame and Guilt in Neurosis. New York: International Universities Press.
  11. Mahoney, M. J. & Arnkoff, D. B. (1979). Self-management. In O. F. Pomerleau and J. P. Brady (Eds.), Behavioral Medicine: Theory and Practice. Baltimore: Williams & Wilkins, pp. 75-96.
  12. Mcfall, N. E. & Wollersheim, J. P. (1979). Obsessive-compulsive neurosis: A cognitive-behavioral formulation and approach to treatment. Cognitive Therapy and Research 3, 333-348.
  13. Meichenbaum, D. H. (1974). Cognitive Behavior Modification.
  14. Morristown, N. J.: General Learning Press. Ornstein, A. (1974). The dread to repeat and the new beginning: A contribution to the psychoanalysis of the narcissistic personality disorders. The Annual of Psychoanalysis, 2, 231-248.
  15. Piers, G. & Singer, M. (1953). Shame and Guilt: A Psychoanalytic and a Cultural Study. Springfield, III.:
  16. Charles C. Thomas. (Reprint ed.. New York: W. W. Norton, 1971.)
  17. Salzman, L. (1980). Treatment of the Obsessive Personality. New York: Jason Aronson.
  18. Sandler, J. & Rosenblatt, B. (1962). The concept of the representational world. Psychoanalytic Study of the Child, 17, 128-145.
  19. Stolorow, R. & Lachmann, F. (1984). Transference: The future of an illusion. Annual of Psychoanalysis, 12.
  20. White, R. W. & Watt, N. F. (1981). The Abnormal Personality (5th ed.). New York: John Wiley
Коментарі до статті:
© inforum.in.ua, 2014 - 2024
Розробка : Limpopo Web Agency
+38 (068) 322 72 67
+38 (093) 391 11 36
43020, УКРАЇНА,
Волинська обл., м. Луцьк,
вул. Електроапаратна, 3 / 336
inforum.in.ua@ukr.net