ПСИХОЛОГІЧНІ МЕХАНІЗМИ ФЕНОМЕНУ СЕПАРАЦІЇ ОСОБИСТОСТІ У ДОРОСЛОМУ ВІЦІ

Неймарк Сергій
Волинський національний університет імені Лесі Українки, аспірант кафедри загальної та клінічної психології

У віковій психології сепарація означає процес формування незалежності людини від емоційних, когнітивних і поведінкових впливів середовища, в якому вона зростала. Хоча класично це поняття розглядається у контексті стосунків з батьками, сучасні підходи тлумачать його ширше, як процес, що також включає розлуку з братами і сестрами, бабусями і дідусями, партнерами по життю і навіть друзями дитинства [3, 6].

У сучасних реаліях, що характеризуються зростаючою індивідуалізацією, міграцією, нестабільністю зайнятості та кризовими факторами (війна, пандемія), процес розлуки набуває додаткового значення. Часто це відбувається не лише в контексті розвитку, але й як адаптивний механізм в умовах змін [2].

Сепарація дорослих складається з чотирьох ключових аспектів [4]:

  1. Емоційна сепарація - зменшення емоційної залежності від близьких.
  2. Когнітивна сепарація - розвиток автономних переконань та думок.
  3. Поведінкова сепарація - здатність приймати самостійні рішення.
  4. Конфліктна сепарація - здатність вирішувати конфлікти, не потребуючи схвалення оточуючих.

Кожен з цих аспектів може стосуватися не лише стосунків з батьками, а й з іншими членами сім'ї або близькими, від яких людина могла бути емоційно або функціонально залежною протягом багатьох років.

Розлука з братами і сестрами, особливо в сім'ях з міцними зв'язками, часто набуває форми переосмислення ролей і кордонів. Дорослій людині, яка тривалий час виконувала роль опікуна чи «миротворця» в сім'ї, може бути складно  встановити межі або самореалізуватися всупереч очікуванням сім'ї.

Так само стосунки з бабусями, дідусями, партнерами чи навіть друзями дитинства можуть створювати простір для надмірної емоційної залежності. Сепарація не означає розриву стосунків, а здобуття достатньої дистанції, яка дозволить людині керуватися власними цінностями та цілями [1].

Література вказує на низку механізмів, які підтримують ефективну сепарацію дорослих:

  1. Саморефлексія та розвиток ідентичності - процес формування уявлень про себе поза сімейним контекстом.
  2. Зміцнення почуття компетентності - через самостійне прийняття рішень і прийняття ризику.
  3. Робота над психологічними кордонами - усвідомлення власних потреб і права на їх задоволення.
  4. Підтримуючі терапевтичні стосунки - психотерапія може стати простором для дослідження та зміцнення нової ідентичності.

Відсутність ефективної сепарації може призвести до моделей співзалежності, які важко подолати, емоційного вигорання та хронічної незадоволеності життям [7]. Такі патерни перешкоджають побудові зрілих партнерських та професійних стосунків.

У деяких випадках, особливо в умовах кризи (наприклад, війна, необхідність жити разом), процес розставання може стати сповільненим або навіть регресивним. У таких ситуаціях важливо розрізняти фізичну та емоційну сепарацію: навіть живучи з сім'єю, можна зберегти право на прийняття рішень та емоційну автономію.

Сепарація - це багатогранний процес, який виходить за рамки класичних стосунків між батьками та дітьми. Він також охоплює стосунки з іншими членами сім'ї та близькими людьми, які протягом тривалого часу могли бути джерелом підтримки, але водночас і обмеженням. Розуміння та підтримка цього процесу має вирішальне значення для психічного здоров'я, здатності до самореалізації та побудови зрілих стосунків.

 

Джерела та література:

  1. Arnett J. J. Emerging adulthood: A theory of development from the late teens through the twenties. American Psychologist, 2000, 55(5), s. 469–480. https://doi.org/10.1037/0003-066X.55.5.469
  2. Barber B. K. Intrusive Parenting: How Psychological Control Affects Children and Adolescents. Washington: APA, 2002.
  3. Blos P. The Adolescent Passage: Developmental Issues. New York: International Universities Press, 1967.
  4. Hoffman J. D. Psychological Separation of Late Adolescents from Their Parents. Journal of Counseling Psychology, 1984, 31(2), s. 170–178.
  5. Kenny M. E. The extent and function of parental attachment among first-year college students. Journal of Youth and Adolescence, 1987, 16, s. 17–29.
  6. Lapsley D. K., Rice K. G. Psychological Separation and Adjustment to College: Measurement Validation and Linkages to Adaptational Outcomes. Journal of Counseling Psychology, 1988, 35(3), s. 286–294.
  7. Larose S., Boivin M. Attachment to parents, social support expectations, and socioemotional adjustment during the high school-college transition. Journal of Research on Adolescence, 1998, 8(1), s. 1–27.
Коментарі до статті:
© inforum.in.ua, 2014 - 2025
+38 (068) 322 72 67
+38 (093) 391 11 36
inforum.in.ua@ukr.net