ПРОЯВИ ТРИВОЖНОСТІ У ПІДЛІТКІВ В УМОВАХ ВІЙНИ

Нікітюк Вікторія Ігорівна
Волинський національний університет імені Лесі Українки, здобувачка освіти факультету психології
vikanikitiuk12@gmail.com
Мітлош Антоніна Василівна
Волинський національний університет імені Лесі Українки, кандидат психологічних наук, доцент
Mitlosh.Antonina@vnu.edu.ua

У контексті війни психічне здоров'я підлітків зазнає значного удару, адже цей період є вирішальним для їхнього особистісного зростання. Психологічні наслідки війни для юних людей можуть бути багатогранними й мати тривалий ефект, проявляючись в емоційних коливаннях, змінах у поведінці та когнітивних проблемах. У воєнній дійсності діти та підлітки часто стикаються з прямими загрозами їхньому життю, втратою близьких, руйнуванням їхнього звичного світу, а також із пануючою невизначеністю та страхом щодо майбутнього [7, с. 132].

Тривожність часто негативно впливає на життя підлітків, ускладнюючи їх активну соціалізацію. Одним із поширених проявів тривожності є апатія, млявість та відсутність ініціативи. Внутрішні конфлікти, коли суперечливі бажання або потреби стикаються між собою, є основною причиною тривоги. Однак для того, щоб тривожність стала стійкою рисою особистості, підліток повинен накопичити досвід невдалих спроб подолання тривожних станів [4, с. 42].

Освітнє середовище відіграє значну роль у розвитку тривожних розладів у підлітків. Інтенсивне академічне навантаження, випадки булінгу, соціальна ізоляція та труднощі з адаптацією до шкільних вимог можуть стати каталізаторами тривожності. Підлітки, що стикаються з цькуванням або відчувають себе відкинутими, особливо схильні до тривожних та депресивних станів. Тиск, пов'язаний з навчанням, може викликати значний стрес, особливо у тих, хто має високі амбіції [1, с. 43].

Психологічні аспекти розвитку особистості в підлітковому віці є ключовими детермінантами рівня тривожності. Знижена самооцінка, досвід невдач та різноманітні страхи є значущими психологічними факторами, що збільшують тривожність у молоді. Формування ідентичності та взаємодія з соціальним оточенням, особливо з однолітками, також мають суттєвий вплив на тривожні стани підлітків [5, с. 10].

Концепція самооцінки, розроблена М. Розенбергом, відіграє центральну роль у розумінні впливу самооцінки на емоційний стан підлітків, зокрема на формування тривожних розладів. Самооцінка, що відображає особисте сприйняття власної цінності та здібностей, є ключовим фактором емоційного благополуччя молоді. Підлітки з низькою самооцінкою схильні до постійних сумнівів у власній компетентності та значущості. Вони часто порівнюють себе з іншими, відчуваючи, що не відповідають соціальним очікуванням або стандартам, що призводить до відчуття власної неповноцінності та є потужним тригером для тривожності [6, с. 23].

Війна викликає у підлітків гострі емоційні реакції, які проявляються у вигляді емоційних коливань, істерик, підвищеної збудливості, ступору та страху. Травматичні події можуть призвести до втрати здатності співпереживати (дереалізації) як захисного механізму. Підлітки, які перебувають у безпеці, можуть відчувати провину або синдром вцілілого. Емоційна стійкість є ключовим фактором для подолання негативного досвіду, адаптації до нових умов та здатності сприймати труднощі як тимчасові. Вона також сприяє прийняттю рішень в умовах сильного стресу [3, с. 107-108].

Війна спричинила різке зростання тривожності та зниження стресостійкості у багатьох людей. Стресостійкість дозволяє людині адаптуватися до значних інтелектуальних, емоційних та вольових навантажень без серйозних наслідків для здоров'я, соціальних зв'язків та професійної діяльності. Однак, хоч стресостійкість і не здатна повністю усунути стрес, вона допомагає зменшити його вплив та подолати перешкоди [8, с. 12].

Джерела  та література

  1. Арканова О. Психологія взаємин: моногр. Київ: Видавництво ТОВ «КММ», 2009. 120 с. 
  2. Власова О. І. Педагогічна психологія: навч. посіб. Київ : Либідь, 2005. 400 с.
  3. Журба К. Війна як чинник впливу на смисложиттєву сферу сучасних підлітків. Нова педагогічна думка. № 2 (110). 2022. С. 105-109.
  4. Корняк Н. О. Тривожність в підлітковому віці. Сучасні тренінгові технології для розвитку особистості: еко-тренінг : збірник тез доповідей VІ Всеукраїнської науково-практичної конференції. Умань-Київ: Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини; Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України. 2021. С. 41-43.
  5. Магдисюк Л. І., Демчук В. Б., Павлова Б. В. Сучасні підходи профілактики девіантної поведінки у діяльності психологічної служби. Науковий Вісник МДУ. Серія «Педагогіка та психологія». Том 7. № 1. 2021. С. 9-17.
  6. Радчишина Л. В. Психологічні особливості та чинники тривожності особистості підлітка в умовах війни : робота на здобуття кваліфікаційного ступеня магістра : спец. 053 Психологія. Волинський національний університет імені Лесі Українки. Луцьк, 2024. 102 с.
  7. Радчишина Л., Магдисюк Л. Психологічні особливості та чинники тривожності особистості підлітка в умовах війни. Психологічні основи здоров’я, освіти, науки та самореалізації особистості. Луцьк : Вежа-Друк, 2024. С. 131-134 c. 
  8. Шестакова З.О. Особливості стресостійкості підлітків у період воєнного стану : робота на здобуття освітнього ступеня бакалавра : спец. 053 Психологія. Національний авіаційний університет. Київ, 2023. 50 с.
Коментарі до статті:
© inforum.in.ua, 2014 - 2025
+38 (068) 322 72 67
+38 (093) 391 11 36
inforum.in.ua@ukr.net