ПСИХОЛОГІЧНІ АСПЕКТИ КВАДРОБЕРСТВА ЯК ВИДУ ФІЗИЧНОЇ АКТИВНОСТІ

Царук Надія Володимирівна
Волинський національний університет імені Лесі Українки, магістрантка факультету психології
nadiatsaruk595@gmail.com
Мудрик Алла Богданівна
Волинський національний університет імені Лесі Українки, кандидат психологічних наук, доцент

Сучасна молодіжна культура активно розвивається, включаючи нові форми самовираження, серед яких квадроберство займає особливе місце. Попри зростаючу популярність квадробіки, її психологічні аспекти залишаються недостатньо вивченими. Зокрема, бракує досліджень щодо її впливу на рівень стресу, емоційний стан, розвиток когнітивних функцій, саморегуляцію та формування навичок подолання труднощів. Також невідомо, наскільки квадробіка може бути ефективним засобом для покращення психоемоційного стану людей, які ведуть малорухливий спосіб життя або перебувають у стані психологічного виснаження. Таким чином, існує потреба в комплексному вивченні психологічних аспектів квадробіки, що дозволить не лише глибше зрозуміти її вплив на психіку людини, а й розробити рекомендації для оптимального використання цього виду активності в оздоровчих цілях.

На сьогодні квадробіка як форма фізичної активності залишається відносно новим явищем, що тільки починає привертати увагу науковців. Дослідження в цій галузі переважно зосереджені на фізичних аспектах рухової активності, таких як розвиток координації, витривалості та гнучкості. Водночас психологічні аспекти квадробіки та її вплив на соціальну адаптацію, емоційний стан і особистісний розвиток молоді ще недостатньо вивчені.

Квадроберство як специфічна субкультура ґрунтується на імітації поведінки тварин. Його учасники, яких називають квадроберами, використовують характерні атрибути, такі як маски, рукавички у вигляді лап і штучні хвости. Ця практика часто поєднується з квадробікою — видом фізичної активності, що передбачає пересування на четвереньках, повторюючи рухи тварин, що сприяє розвитку витривалості, гнучкості та координації. Часто квадроберів плутають з іншими подібними субкультурами, до них належать теріантропи та фурі.  Теріантропи або теріанами, які духовно й психологічно ідентифікують себе як тварин і зосереджуються на своїй звіриній сутності. Фурі, які також полюбляють вбиратися в костюми звірів. Однак фурі втілюють образи антропоморфних істот, асоціюючи себе з вигаданими персонажами з мультфільмів чи аніме, наслідуючи їхню міміку та рухи, але при цьому ходять на двох ногах [5, с. 126].

Дана культура найбільш популярна серед підлітків, оскільки підлітковий вік вважається критичним етапом формування особистості, коли відбувається активний пошук себе, самовизначення та соціальної ідентичності. У цей період молоді люди особливо чутливі до впливу зовнішнього середовища та прагнуть до виокремлення власного «Я» через нетипові форми поведінки, зовнішній вигляд та інтереси. Молодіжна субкультура, задовольняє потребу у приналежності до певної спільноти, що має власну систему цінностей, символіку та ритуали, надаючи учасникам відчуття єдності, підтримки та прийняття [4, с.195].

Згідно з результатами дослідження, більшість сучасних психологів не вбачає негативного впливу квадроберства на психічний розвиток дітей. Встановлено, що цей вид діяльності має ряд переваг, які сприяють гармонійному розвитку молоді, зокрема, покращенню когнітивних навичок, соціальної адаптації та емоційної стабільності. Багато наукових  дослідження  показують,  що  квадропедальні  рухи при правильному виконані сприяють покращенню фізичної форми та покращують координацію рухів.

Однією з головних психологічних переваг є стимулювання креативності, оскільки учасники створюють костюми, перевтілюються в образи тварин і вигадують сюжетні лінії для ігор. Це сприяє розвитку уяви та пошуку нестандартних рішень. Крім того, фізична активність у формі квадробіки вимагає високого рівня концентрації уваги та координації рухів. Під час виконання вправ на чотирьох кінцівках необхідно орієнтуватися у просторі, підтримувати рівновагу та узгоджувати рухи всього тіла, що позитивно впливає на функціонування когнітивних процесів і активізує діяльність кори головного мозку [6, с. 230].

Ще однією важливою перевагою є подолання соціальної тривожності. Для підлітків, які відчувають дискомфорт у соціальних ситуаціях, занурення в роль або участь у командних заходах допомагає зменшити напругу, покращити навички спілкування та легше адаптуватися в колективі.

Квадроберство слугує підліткам засобом самовираження. Віднесення себе до субкультури – це насам перед спроба знайти себе в тій чи іншій спільноті, розуміє, хто ти і що тобі подобається. Використовуючи характерну атрибутику, молодь отримує можливість знайти власну ідентичність, що відіграє важливу роль у процесі становлення особистості [1]. У сучасному суспільстві цінується унікальність приналежності до субкультури, яка відрізняється від інших, дозволяючи  передавати свої почуття та інтереси через нестандартні форми поведінки, що виходять за межі традиційних соціальних норм [5, с. 127].

Соціальна взаємодія відіграє важливу роль у квадроберстві, адже участь у цій субкультурі сприяє встановленню нових знайомств і формуванню тісних стосунків, об’єднуючи молодь з різним життєвим досвідом, що розвиває емпатію, толерантність і здатність до взаєморозуміння [6, с. 229]. Такі зв’язки можуть зменшувати відчуття самотності та забезпечувати емоційну підтримку, що є важливим для психічного благополуччя молоді. Залучення до групових активностей, які включають елементи квадробіки, допомагає підліткам розвивати навички командної роботи, покращувати комунікацію, набувати досвіду співпраці, вирішення конфліктів і досягнення спільних цілей [3].

Квадробіка може сприяти й підвищенню самооцінки. Досягнення у фізичних вправах і рольових іграх допомагають молоді відчувати власну компетентність і впевненість у собі.

Фізична активність у цьому виді діяльності також сприяє зниженню рівня стресу, адже рухливі ігри та вправи стимулюють вироблення ендорфінів, що покращує настрій і загальний стан організму [6, с. 229].

Проте, разом із перевагами, квадроберство має і певні ризики.

Одним із них є надмірне занурення в роль, що може ускладнювати розрізнення фантазії та реальності. Л. Ліпіч, С. Ніколаєнко та О. Балагури зазначають, що молодіжні субкультури виникають як реакція на життєві обставини, які перешкоджають самоствердженню та реалізації молоді. У таких умовах субкультура стає засобом відходу від реального соціального середовища, пропонуючи альтернативну – паралельну або віртуальну – реальність [4, с. 190].

Також можливі труднощі у формуванні ідентичності. Підлітки можуть відчувати розрив між двома світами – вигаданим і реальним, що іноді призводить до емоційної нестабільності та труднощів у спілкуванні. Іноді в молоді може виникнути імпульсивна та агресивна поведінка, непоодинокі випадки, коли квадробери нападають, дряпають та кусають людей [2].

Існує й ризик соціальної ізоляції: надмірне залучення до субкультури може віддалити молодь від родини та традиційних соціальних груп, що може викликати відчуття самотності, підвищену тривожність та інші психічні проблеми.

Крім того, фізичні навантаження у квадроберстві можуть бути небезпечними. Неправильна техніка виконання рухів і надмірне навантаження на суглоби чи хребет можуть спричинити травми, особливо у підлітків без належної фізичної підготовки.

Також слід враховувати можливе неприйняття з боку суспільства. Деякі люди можуть скептично або негативно ставитися до цієї субкультури, що може спричинити нерозуміння, стигматизацію та, відповідно, зниження самооцінки учасників [2].

Квадроберство як сучасна молодіжна субкультура викликає суперечки щодо його впливу на соціальний, психологічний та фізичний розвиток підлітків. З одного боку, ця практика сприяє самовираженню, розвитку креативності, подоланню соціальної тривожності та формуванню почуття спільності. З іншого боку, надмірне занурення у субкультуру може спричинити проблеми з ідентичністю, соціальну ізоляцію, неприйняття з боку суспільства та навіть фізичні ризики через інтенсивні навантаження.

Таким чином, квадроберство може бути корисним засобом самовираження та особистісного розвитку, лише якщо дотримуватися балансу між участю у цій субкультурі та традиційними соціальними взаємодіями. Підтримка з боку родини, друзів і суспільства відіграє важливу роль у збереженні психологічного благополуччя учасників, допомагаючи їм інтегрувати свої інтереси в повсякденне життя без шкоди для соціального та емоційного розвитку.

 

Джерела та література

1.Квадроберство в контексті психічного та фізичного здоров’я URL: https://alkomedfrank.com/kvadrobing  (дата звернення 27.03.2025).

2.“Квадробери – це ті, хто хоче уникнути реальності”: як психологи пояснюють нову субкультуру - Вчасно. Вчасно -. URL: https://vchasno.org.ua/life/kvadrobery-tse-ti-khto-khoche-unyknuty-realnosti-iak-psykholohy-poiasniuiut-novu-subkulturu/ (дата звернення: 27.03.2025).

3.Квадробери – що це таке, хто це такі, визначення, суть та особливості поведінки. Termin.in.ua. URL: https://termin.in.ua/kvadrobery/ (дата звернення: 27.03.2025).  

4.Ліпіч Л.М., Ніколаєнко С.Л., Балагура О.О. Молодіжні субкультури: історія, теорії та практики конструювання. Перспективи. Соціально-політичний журнал. 2022. No 2. С. 188–197. URL: http://perspektyvy.pdpu.od.ua/2_2022/23.pdf.

5.Романенко С. В. Квадробери та сучасні тренди молодіжних субкультур: особливості сприйняття й соціально-педагогічного супроводу / С. В. Романенко // Психологія та соціальна робота. – 2024. – Вип. 2(60). – С. 124–134.

6.Шуба Л. В., Шуба В. В., Шуба В.О., Омок Г.А. Особливості розвитку та впливу квадробінгу у суспільство сьогодення. Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова, 2024. Випуск 11 (184). С. 228–231.

Коментарі до статті:
© inforum.in.ua, 2014 - 2025
+38 (068) 322 72 67
+38 (093) 391 11 36
inforum.in.ua@ukr.net