Постановка проблеми: оскільки підлітковий вік є періодом інтенсивних фізіологічних та психічних змін, важливу роль у формуванні особистісних рис відіграють соціальні фактори. Поєднуючи важливість соціального життя та початок процесу становлення особистості можна зазначити, що саме підліткам властиво займатися глибокою рефлексією пошуками власного «Я», свого місця у соціумі та дослідженням власних цінностей, норм, а також інтересів. Формуючи власний життєвий досвід підлітки опиратимуться не тільки на знання, які їм надають найближчі дорослі, а також і на правила та установки, що раніше були створені та засвоєні у соціумі. Тому вплив різних соціальних чинників є актуальною проблемою у житті підростаючих дітей. Одним з таких соціальних факторів є гендерні стереотипи. Що є спрощеними та узагальненими уявленнями про те, якими є і повинні бути ті чи інші представники статі. Це також уявлення про те які риси характеру або поведінка мають бути притаманними людині опираючись лише на їхню стать при народжені, а не індивідуальних якостях та особливостях особистості. Оскільки гендерні стереотипи є невід’ємною частиною соціалізації молоді саме вони формують базу для встановлення соціальних норм і стандартів поведінки. Тому, дослідження ролі гендерних стереотипів у житті сучасної молоді дозволяє не лише визначити їхні ціннісні орієнтації, а й спрогнозувати можливі напрямки подальшого розвитку.
На думку П. Рікера поняття ідентичності в межах психології поділяють на:
- Особистісну – спосіб того як людина усвідомлює себе та власну унікальність;
- Соціальну – як людина бачить себе у суспільстві в оточенні іншими людьми.
Незважаючи на це, ці дві частини тісно між собою переплітаються, адже ідентичністю є складна сукупність усіх ідентифікацій накопичених людиною протягом усього життя. Де гендерні стереотипи, якраз таки, відіграють важливу роль, оскільки протягом життя людини формували певну призму світогляду. Розглядаючи гендерні установки та стереотипи як, чинники, що здатні впливати на процеси пізнання з раннього дитинства можна стверджувати, що вони є одним із факторів самопізнання та самоідентифікації особистості.
Не менш важливим є дослідження кількісних даних, що можна здійснити за допомогою наступних методик:
- Опитувальник ідентичності Дж. Марсії – визначає проблеми у становленні особистісної ідентичності, досліджує соціальні і психологічні чинники, котрі впливають на вибір життєвого шляху.
- Опитувальник Сандри Бем (Bem Sex Role Inventory) – визначає наскільки підлітки ототожнюють себе з фемінними, маскулінними або андрогінними якостями.
- Тест Джона Хоґана на гендерні упередження (Gender Bias Test) (адаптація Костіної Т.О.) – психологічний інструмент, котрий спрямований на виявлення прихованих або свідомих упереджень щодо соціальних ролей жінок та чоловіків.
За думкою Ж. Піаже підлітковий вік є фінішним періодом удосконалення себе. У цей період у підлітків формується власна програма життя, де підліток закріплюватиме свою роль в умовах соціуму. Це доводить, що дослідження впливу гендерних стереотипів допоможуть визначити їхню значущість у житті людей, а також інтенсивність з якою вони закріплюватимуться у соціумі. Також, важливо врахувати, те що дослідження за даною темою прогнозуватимуть майбутню картину соціального життя, оскільки роль будь якого соціального фактора є гнучкою та піддатливою до змін. Орієнтуючись на підлітків у таких дослідженнях можна дослідити у якому середовищі вони зростають та чи разом з вихованням їм закріплюються, або не закріплюються, консервативні погляди на світ. Паралельно з цим, визначається їхня толерантність у вигляді неупередженого ставлення до інших осіб, що є доволі важливим у наш час для створення безбар’єрих умов перебування у соціумі. Враховуючи раніше наведені приклади, можна також прогнозувати, у якому оточенні зростатимуть майбутні покоління, оскільки їхні погляди будуватимуться на досвіді теперішніх підлітків.
Висновки: отже, гендерні стереотипи відіграють важливу роль у формуванні ідентичності підлітка, впливаючи на сприйняття себе та соціальних ролей. Підлітковий вік є критичним і соціальні фактори, зокрема гендерні стереотипи, формують уявлення про те, якими повинні бути представники кожної статі. Наведені вище методики допоможуть виявити рівень ототожнення підлітків з різними якостями і підтвердити або спростувати вплив стереотипів на особистісний розвиток та формування ціннісних орієнтацій.
Джерела і література:
- Єрмакова С., Апельт Г., Дуб В. Вплив соціальних стереотипів на прийняття життєвих рішень молоддю. Наукові перспективи (Naukovì perspektivi). 2025. № 2(56). URL: https://doi.org/10.52058/2708-7530-2025-2(56)-1780-1792 (дата звернення: 29.04.2025).
- Kostina T. O., Bulakh I. S. Results of adaptation of “gender bias quiz” questionnaire in the ukrainian language. Scientific notes of ostroh academy national university: psychology series. 2021. Т. 1, № 13. С. 89–94. URL: https://doi.org/10.25264/2415-7384-2021-13-89-94 (дата звернення: 29.04.2025).
- Ярошко М., Ярошко П., Гулич М. Особливості змісту особистісної ідентифікації в підлітковому віці у контексті сучасного розвитку суспільства. Problems of the humanitarian sciences. psychology series. 2022. № 49. С. 134–147. URL: https://doi.org/10.24919/2312-8437.49.255841 (дата звернення: 29.04.2025).
- Єрмакова С., Апельт Г., Дуб В. Вплив соціальних стереотипів на прийняття життєвих рішень молоддю. Наукові перспективи (Naukovì perspektivi). 2025. № 2(56). URL: https://doi.org/10.52058/2708-7530-2025-2(56)-1780-1792 (дата звернення: 30.04.2025).