ПСИХОЛОГІЧНИЙ АНАЛІЗ ДОМІНУЮЧИХ СТРАТЕГІЙ ПСИХОЛОГІЧНОГО ЗАХИСТУ У СПІЛКУВАННІ ТА КОМУНІКАТИВНИХ БАР’ЄРІВ МЕНЕДЖЕРІВ КОМЕРЦІЙНИХ УСТАНОВ

Пономаренко Олег
здобувач освіти ОС Магістр спеціальності Психологія, Волинський національний університет імені Лесі Українки
Малімон Людмила
науковий керівник, кандидат психологічних наук, професор, Волинський національний університет імені Лесі Українки

У сучасних умовах до керівника висуваються високі вимоги. Результативність управління людьми та процесами в ситуаціях інформаційного перевантаження й постійних змін безпосередньо залежить від рівня освіти й загальної освіченості менеджера, його прагнення до саморозвитку, формування особистісних якостей, зрілості, відповідальності та наявності розвиненого комплексу професійних управлінських компетенцій.

Залежно від політичної ситуації, етапу соціально-економічного розвитку чи специфіки бізнес-сфери, вимоги до знань, умінь і навичок керівника змінюються. Відповідно, змінюється й набір необхідних компетенцій, який формується під впливом зовнішнього середовища та цілей організації.

Компетентність керівника є ключовим чинником ефективної управлінської діяльності. Аналіз наукових праць дає змогу зрозуміти, що під поняттям «професійна компетентність» найчастіше розуміють систему знань, умінь та навичок, які має людина і які визначають ефективність її професійної діяльності (Борисюк О., Бородієнко О., Гринчук О., Дороніна М., Калашнікова С., Карамушка Л., Карпова Л., Москаленко В., Орбан-Лембрик Л., Осадча Л. та ін.).

Водночас, у структурі управлінської компетентності дослідники виокремлюють комунікативну компетентність як необхідну умову і запоруку управлінської ефективності керівника, діяльність якого пов’язана з безпосередньою взаємодією з людьми як всередині організації, так і за її межами. Особливо важлива комунікативна компетентність керівника в сфері бізнесу, оскільки вона забезпечує ефективне спілкування з співробітниками, клієнтами та партнерами. Комунікативна компетентність керівника включає навички встановлення контактів, вміння вести переговори, досягати консенсусу та будувати довірчі стосунки, що є критично важливим для прийняття правильних управлінських рішень, мотивації команди та досягнення бізнес-цілей.

Мета дослідження – теоретично обґрунтувати та емпірично дослідити комунікативну компетентність як чинник успішності управлінської діяльності в сфері бізнесу.

Вибірку дослідження склали менеджери комерційних установ м. Луцька. У дослідженні взяли участь 57 осіб віком від 22 до 60 років, професійний стаж діяльності яких становить від 6 місяців до 28 років.

З метою дослідження комунікативної компетентності керівників вибірки і виявлення ймовірних труднощів у спілкуванні використана методика «Діагностика домінуючої стратегії психологічного захисту в спілкуванні» В. Бойка.

За результатами дослідження визначено, що 28,0% опитуваних використовують миролюбство як стратегію захисту, 50,9% досліджуваних використовують уникнення і 21,1% використовують агресію (рис.1).

Screenshot_4

Рис. 1. Результати дослідження домінуючої стратегії психологічного захисту в спілкуванні

 

Отже, за результатами дослідження, домінуючою стратегією є Уникнення (50,9 %). Це свідчить про те, що більшість респондентів схильні уникати конфліктних або емоційно напружених ситуацій у спілкуванні. Така стратегія дозволяє знизити внутрішню напругу, але може ускладнювати конструктивне вирішення проблем і призводити до накопичення невисловлених емоцій.

Друга за поширеністю стратегія Миролюбство (28,0 %) демонструє прагнення до гармонії, компромісу та збереження позитивних взаємин. Це свідчить про наявність комунікативної гнучкості та готовність до співпраці.

Найменш виражена стратегія Агресія (21,1 %), яка характеризує тенденцію до активного, іноді конфронтаційного способу самозахисту. Хоча в невеликих межах агресивність може допомагати у відстоюванні власної позиції, її домінування могло б ускладнювати міжособистісну взаємодію.

 

З метою виявлення міри вираженості комунікативних бар'єрів в організаціях та причин їх виникнення застосована анкета «Комунікативні бар’єри в організації»  Л. Карамушки (рис.2).

Screenshot_5

Рис. 2. Суб’єкти спілкування, з якими виникають комунікативні бар'єри в організації

 

Як демонструють результати дослідження, найбільше комунікативних бар’єрів виникає у взаємодії з безпосереднім керівництвом (24 %). Це свідчить про наявність труднощів у вертикальній комунікації – можливо, через авторитарний стиль управління, страх висловлювати думку або недостатню відкритість керівників до діалогу. Досить часто бар’єри спостерігаються у спілкуванні з колегами однієї статі (18 %). Ймовірно, це пов’язано з прихованою конкуренцією, змаганням за визнання чи статус у колективі. Помірні показники (13 %) мають старші та молодші колеги. Це може свідчити про наявність певного вікового бар’єра, різницю в цінностях, професійних підходах або стилі комунікації. Бар’єри у спілкуванні з підлеглими, клієнтами та представниками інших організацій не є значними (5–7 %). Це може означати, що зовнішня або службова комунікація більш формалізована, регламентована й тому викликає менше непорозумінь.

Результати виявлення причин виникнення комунікативних бар’єрів представлено на рис.3.

Screenshot_6

Рис. 3. Причини виникнення комунікативних бар’єрів у досліджуваних

Примітка: 1 – різні потреби, інтереси, мотиви, 2 – різні настанови учасників спілкування, 3 – різні моральні й інші цінності, 4 - різна інформаційна підготовка, 5 – різний рівень інтелекту учасників спілкування, 6 – різний емоційний стан та емоційні реакції, 7 – різний темперамент, 8 – різний стиль мови та процесів говоріння, 9 – різний стиль слухання, 10 – відсутність емпатії, 11 – наявність певних стереотипів в учасників спілкування, 12 – неестетичний, непривабливий імідж учасників спілкування, 13 – різні стратегії спілкування, 14 – різний управлінський статус, 15 – різний соціально – професійний статус, 16 – різний майновий статус, 17 – вікові відмінності учасників спілкування, 18 – статеві відмінності, 19 – національні, етнічні відмінності, 20 – фізичні вади учасників.

 

Як бачимо, найчастіше (у 51% випадків) бар'єри виникають через різницю в емоційному стані та реакціях. Це вказує на велике значення емоційного інтелекту та психологічного настрою в комунікації.

З одинаковим показником (44 %) виокремлюються причини, які вказують на те, що розбіжності в психологічних (різні потреби, інтереси, мотиви; різні моральні й інші цінності) та інтелектуальних (різний рівень інтелекту учасників спілкування; різні стратегії спілкування) аспектах є критичними перешкодами.

Бар'єри, пов'язані з соціальними ролями (управлінський статус, настанови) та індивідуальними психологічними особливостями (темперамент), становлять близько третини випадків. Вікові відмінності є причиною бар'єрів у 22% випадків.

Більшість причин мають показник 15% або менше, що свідчить про їх менший вплив на загальну картину: різний стиль мови (8), різний стиль слухання (9), відсутність емпатії (10), наявність стереотипів (11), неестетичний імідж (12), різний соціально-професійний статус (15), різний майновий статус (16), статеві відмінності (18).

Із перерахованих причин виникнення комунікативних бар’єрів 0% отримали такі дві причини, як фізичні вади (20) та національні, етнічні відмінності (19). Це найменш значуща причина в даному дослідженні, що може свідчити про високий рівень толерантності або про те, що ці відмінності рідко є прямим джерелом бар'єрів у контексті дослідження.

Висновки. Отримані емпіричні результати свідчать про переважання пасивно-оборонної стратегії (уникання) у поведінці респондентів. Це може вказувати на високий рівень тривожності або невпевненості у спілкуванні, а також на прагнення уникати відкритих конфліктів. Водночас помірна частка миролюбства є позитивним показником, адже вона створює потенціал для розвитку конструктивного діалогу.

Результати дослідження вираженості комунікативних бар’єрів у респондентів вибірки засвідчили, що найбільш проблемною сферою є внутрішня комунікація між працівниками та безпосередніми керівниками, тоді як зовнішня комунікація (із клієнтами та партнерами) відбувається відносно ефективно. Наявність труднощів у горизонтальних зв’язках (між колегами однієї статі та різного віку) свідчить про потребу у розвитку корпоративної культури відкритості, взаємоповаги та командної взаємодії.

Коментарі до статті:
© inforum.in.ua, 2014 - 2025
+38 (068) 322 72 67
+38 (093) 391 11 36
inforum.in.ua@ukr.net