КОРЕКЦІЙНО-РОЗВИВАЛЬНА РОБОТА З ДІТЬМИ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ

Голдованська Вікторія
здобувач освіти ОС Бакалавр факультету психології, Волинський національний університет імені Лесі Українки
Гошовська Дарія
науковий керівник, кандидат психологічних наук, доцент, Волинський національний університет імені Лесі Українки

Постановка наукової проблеми та її значення. Корекційно-розвивальна робота з дітьми з особливими освітніми потребами (ООП) є однією з ключових сфер сучасної педагогічної та психологічної практики, оскільки безпосередньо пов’язана з реалізацією принципів інклюзивної освіти, гуманізму та рівних можливостей. Зростання кількості дітей, які потребують спеціальних освітніх умов унаслідок психофізичних порушень, неврологічних, емоційно-поведінкових, інтелектуальних або комунікативних труднощів, робить проблему ефективної корекційної підтримки суспільно значущою.

Сучасна система освіти України активно прямує до вдосконалення інклюзивного підходу для повноцінного розвитку й соціалізації дітей з особливими освітніми потребами. Водночас у практиці закладів освіти зберігається низка труднощів, пов’язаних із недостатнім досвідом корекційно-розвивальної підтримки, нестачею кваліфікованих фахівців та індивідуалізованих методик роботи.

Корекційно-розвивальна робота є основою для розкриття індивідуального потенціалу кожної дитини. Ефективна корекційна підтримка дозволяє мінімізувати прояви порушень розвитку, сприяє формуванню життєвих поглядів і покращує якість освітнього процесу. Наукове вивчення зазначеної проблематики дає змогу удосконалити педагогічні підходи, адаптувати освітнє середовище та підвищити результативність роботи виховних закладів. Саме тому пошук оптимальних шляхів і методів психолого-педагогічної підтримки дітей цієї категорії є важливим і своєчасним завданням сучасної науки та практики.

Аналіз досліджень цієї проблеми. Вагомий внесок у розвиток теоретичних засад і практичних моделей інклюзивної та спеціальної освіти зробили Колупаєва А. [4], яка досліджує організацію інклюзивного середовища та індивідуальних програм розвитку; науковиця Богданюк А. [2],   вивчає особливості розвитку дітей з інтелектуальними та комплексними порушеннями; Стахова Л. [5], працює в царині тифлопедагогіки та методики навчання дітей з порушеннями зору; Е. Данілавічютє [3] аналізує педагогічний супровід дітей з інтелектуальними порушеннями; Черніченко Л. [6] є авторкою праць з логопедії та корекції мовленнєвих порушень; Андрушко Я. [1] досліджує методи психокорекції емоційно-поведінкових розладів.

Дослідження цих науковців формують методологічну базу для сучасної корекційно-розвивальної роботи та визначають ключові напрями індивідуалізації навчання дітей з ООП у закладах освіти різних типів. Їхні праці підкреслюють важливість раннього виявлення особливостей розвитку, систематичної психолого-педагогічної підтримки, адаптації освітнього середовища та співпраці між педагогами, фахівцями ІРЦ і родиною дитини.

Мета публікації — теоретично обґрунтувати та перевірити ефективність корекційно-розвивальної роботи з дітьми з особливими освітніми потребами у розвитку їхніх когнітивних, емоційних та соціальних компетентностей.

Виклад основного матеріалу й обґрунтування отриманих результатів дослідження.

У нашому дослідженні взяли участь 30 дітей віком 9 років з особливими освітніми потребами. До вибірки входили діти з  порушеннями інтелектуального розвитку, затримкою психічного розвитку (ЗПР),  порушеннями емоційно-вольової сфери та комунікації. Для діагностики пізнавального, емоційного та соціального розвитку дітей із ООП було використано комплекс валідних методик.

 У межах емпіричного дослідження для вивчення особливостей психічного розвитку, емоційного стану та соціальної взаємодії дітей з особливими освітніми потребами було застосовано комплекс діагностичних методик. Одним із важливих напрямів стала робота з дітьми за допомогою анкетування та спеціально дібраних психодіагностичних інструментів, що дозволили сформувати цілісне уявлення про їхні індивідуальні можливості та труднощі.

Аналіз результатів емпіричного дослідження дозволив встановити позитивні зміни в розвитку когнітивної, емоційної та соціальної сфер дітей з особливими освітніми потребами після впровадження корекційно-розвивальної роботи.

Анкетування допомогло зрозуміти, як діти з особливими освітніми потребами почуваються в школі та як вони взаємодіють з однолітками. Загалом картина позитивна: більшість учнів сказали, що їм подобається ходити до школи (73 %), а 77 % вважають, що можуть добре справлятися з навчальними завданнями. Це підтверджує, що в них є мотивація, і впевненість у власних силах. У соціальному плані результат також є позитивним: діти охоче працюють разом (72 %), у більшості не виникає труднощів із пошуком друзів (68 %), і багато хто відчуває підтримку з боку дорослих (74 %). Проте певні проблеми залишаються — майже половина дітей боїться робити помилки, а 43 % засмучуються, коли щось не виходить. Хоча водночас 63 % можуть самостійно заспокоїтись, якщо ситуація їх напружує.

Дослідження когнітивних функцій показало помітний прогрес після корекційно-розвивальних занять. Рівень розвитку уваги виріс майже вдвічі: з 40 % до 73 %. Логічні операції теж покращилися з 52 % до 64 %. Значно зросли показники пам’яті (з 43 % до 68 %) і швидкості переробки інформації (з 38 % до 61 %). Важливо, що кількість дітей із помітними когнітивними труднощами зменшилася більш ніж удвічі — з 60 % до 27 % — що свідчить про результативність вправ, які систематично виконувалися протягом формувального етапу.

Проективні методики продемонстрували позитивні зміни в емоційному стані дітей. Рівень емоційної напруги зменшився з 40 % до 12 %, а прояви агресивності та імпульсивних реакцій з 33 % до 9 %. Зменшилася і тривожність (з 45 % до 18 %). Водночас позитивні стани стали більш вираженими: емоційна стабільність зросла з 28 % до 63 %, а самооцінка — з 32 % до 67 %. Це означає, що діти стали краще контролювати свої переживання, впевненіше діяти й спокійніше реагувати на складні ситуації.

Соціометрія також виявила значну динаміку. Кількість дітей, які фактично перебували у соціальній ізоляції, зменшилася з 26 % до 7 %, а тих, хто мав труднощі з адаптацією, — з 42 % до 23 %. Натомість більше дітей почали проявляти соціальну активність: показники прийнятості в групі підвищилися з 32 % до 58 %, ініціативність у спілкуванні — з 36 % до 62 %, участь у групових формах діяльності — з 41 % до 71 %. Тобто діти стали сміливіше взаємодіяти, легше включатися у спільні ігри та завдання, а атмосфера в колективі загалом стала комфортнішою.

У підсумку можна сказати, що корекційно-розвивальна програма дала відчутні результати: покращилася емоційна сфера, когнітивний розвиток, взаємодія з однолітками та загальний психологічний комфорт дітей. Це створює хороші передумови для подальшого навчання й соціальної адаптації.

Корекційно-розвивальна робота продемонструвала помітну ефективність у розвитку дітей з особливими освітніми потребами: покращилися їхні емоційні стани, зросли показники уваги, пам’яті та мислення, а також значно зміцнилися соціальні навички та взаємодія з однолітками. Отримані результати свідчать, що комплексний підхід — поєднання когнітивних, емоційних і соціальних методик — є найбільш результативним. Перспективи подальших досліджень полягають у вивченні довготривалої стабільності цих змін, визначенні найефективніших методів для різних категорій дітей та удосконаленні індивідуальних програм підтримки в умовах інклюзивної освіти.

Висновки та перспективи подальшого дослідження. Корекційно-розвивальна робота продемонструвала помітну ефективність у розвитку дітей з особливими освітніми потребами: покращилися їхні емоційні стани, зросли показники уваги, пам’яті та мислення, а також значно зміцнилися соціальні навички та взаємодія з однолітками. Отримані результати свідчать, що комплексний підхід є найбільш результативним. Перспективи подальших досліджень полягають у вивченні довготривалої стабільності цих змін, визначенні найефективніших методів для різних категорій дітей та удосконаленні індивідуальних програм підтримки в умовах інклюзивної освіти.

 

Список використаних джерел

  1. Андрушко Я. Психокорекція: навчально-методичний посібник. Львів: Світ, 2021. 148 с.
  2. Богданюк А. М. Корекційно-розвивальна робота з фізичного виховання із дітьми з особливими освітніми потребами. Фізична культура, спорт та здоров’я. 2022.
  3. Данілавічютє Е. Стратегії викладання в інклюзивному навчальному закладі: навчально-методичний посібник. Київ, 2019. 112 с.
  4. Колупаєва А. А. Навчання дітей з особливими освітніми потребами в інклюзивному середовищі: навчально-методичний посібник. Київ: Логос, 2019. 256 с.
  5. Стахова Л. Застосування елементів сенсорної інтеграції в логопедичній роботі з дітьми дошкільного віку. Актуальні питання корекційної освіти. 2021. Вип. 4. С. 157–167.
  6. Черніченко Л. Корекція мовленнєвих порушень у дітей дошкільного віку засобами логоритміки. Житомир: ЖДУ ім. І. Франка, 2020. 54 с.
Коментарі до статті:
© inforum.in.ua, 2014 - 2025
+38 (068) 322 72 67
+38 (093) 391 11 36
inforum.in.ua@ukr.net