ДО ПРОБЛЕМИ ПСИХОГІГІЄНИ ТА ПРОФІЛАКТИКИ ПСИХІЧНОГО ЗДОРОВ’Я

Кихтюк Оксана
кандидат психологічних наук, доцент, Волинський національний університет імені Лесі Українки

Проблематика психогігієни та профілактики психічного здоров’я набула особливої актуальності в умовах воєнних дій, соціальної нестабільності та посилення стресових факторів. За даними ВООЗ (2023), близько 35–40% населення України перебуває у зоні ризику розвитку психоемоційних порушень, що підкреслює потребу у формуванні системи превентивних заходів [13]. Психогігієна є міждисциплінарним підходом до збереження психічної рівноваги, стійкості та адаптаційних можливостей особистості.

Метою статті є теоретичний аналіз висвітлення поняття психогігієни у літературі.

Теоретичний аналіз наукових джерел щодо трактування пихогігієни у сучасній науці розглядається як комплекс принципів, методів і технологій підтримання оптимального рівня психічного здоров’я. Так, С. Максименко визначає її як систему заходів, що забезпечує гармонійний розвиток психіки та профілактику психологічних порушень [2]. У концепції А. Антоновського, психогігієна співвідноситься з салютогенним підходом, який підкреслює роль осмисленості, керованості та передбачуваності життя. У зарубіжних працях, зокрема в дослідженнях Лютанса (2020) у межах психологічного капіталу (PsyCap) підкреслено важливість таких компонентів, як надія, оптимізм, резильєнтність і самоефективність [7]. Війна є критичним чинником дестабілізації психічного здоров’я і у сучасних дослідженнях НАТО (2024) засвідчено, що психогігієнічні інтервенції знижують ризик ПТСР на 25–30% [14]. Українські дослідження підкреслюють необхідність ранньої психоедукації, розвитку навичок емоційної регуляції та збереження соціальних зв’язків [2; 3; 4; 5]. Особливо вразливими є військові, ветерани, ВПО та родини, що перебувають у стані хронічного стресу. Розвиток копінг-стратегій та толерантності до невизначеності є ключовим завданням сучасної психогігієни (Громова, 2021) [3]. Головними інструментами психогігієни та психопрофілактики вважаються психологічна освіта, тобто психоедукація. Вона спрямована на підвищення обізнаності щодо механізмів стресу, тривоги та саморегуляції. Дослідження Seligman & Rashid (2018) доводять ефективність психоедукаційних програм позитивної психології [10]. Впроваження навчальних занять, тренінгів із стресостійкості, які базуються на моделі Лазаруса і Фолкман складаються із таких модулів, як когнітивна реструктуризація, майндфулнес, дихальні вправи та тілесні техніки. У своїх працях учені Deci & Ryan (2020) доводять, що такі практики знижують фізіологічні показники стресу [9]. Використання ресурсно-орієнтованої терапії, зокрема модель COR Гобфолла (2018), яка визначає ресурси основою психологічної стійкості є важливим складником психогігієни [8].

Варто зауважити важливість психогігієни в освітньому середовищі, оскільки саме сучасна студентська молодь є групою підвищеного ризику щодо розвитку психоемоційних порушень. Українські дослідження зазначають, що значна кількість студентів після 2022 року демонструють ознаки емоційного виснаження [2; 5]. На наш погляд, до психогігієнічних заходів у роботі психолога важливо використовувати тренінги емоційної грамотності, майндфулнес, програми самоменеджменту та системи психологічної підтримки. Важливість розвитку психологічного благополуччя як профілактичного фактора описані у працях зарубіжних учених [10; 11; 12]. Первинна профілактика – психоедукація, формування навичок самодопомоги, зміцнення соціальних ресурсів.  Вторинна – рання діагностика ризиків за допомогою HADS, SWLS, GSE (Lovibond & Lovibond, 2020) [6]. Третинна – КПТ, позитивна психотерапія, ресурсно-орієнтована терапія. У теперішньому світі маємо проблему цифрової психогігієни особистості. У зарубіжній праці, учений Wong (2021) довів, що надмірне медіаспоживання підвищує тривожність та знижує концентрацію [12]. До цифрової психогігієни варто віднести цифровий детокс, контроль медіапростору та використання застосунків для саморегуляції.

Висновки. Психогігієна та профілактика психічного здоров’я є важливими напрямами сучасної психології, спрямованими на зміцнення стресостійкості, формування адаптивних копінг-стратегій та підвищення психологічного благополуччя як індивідів так і соціума. Системні заходи психогігієни покликані знизити ризики розвитку дезадптивних станів, психічних порушень і сприяють формуванню культури психологічного здоров’я в суспільстві.

Список використаних джерел

  1. Карамушка, Л. М. Ресурсність особистості: психологічні механізми та діагностика. Київ: Інститут психології ім. Г. С. Костюка НАПН України, 2023. 248 с.
  2. Максименко, С. Д. Психологічний розвиток особистості. Київ: Видавничий дім «Слово», 2022. 312 с.
  3. Громова, Г. М. Інтолерантність до невизначеності: адаптація тесту IUS-12. Наукові студії з психології, 2021, № 47(50), с. 115–130.
  4. Соловей, О. В. Психічне здоров’я військових у сучасних умовах. Київ: МОЗ України, 2022. 176 с.
  5. Токарчук, А., Коваль, І. Психоемоційні стани підлітків в умовах війни: сучасні прояви та тенденції. Психосоматична медицина та загальна практика, 2024, Т. 9, № 3, с. 45–58.
  6. Lovibond, S. H., Lovibond, P. F. Manual for the Depression Anxiety Stress Scales (DASS-21). Sydney: Psychology Foundation, 2020. 58 p.
  7. Luthans, F., Youssef, C. M., Avolio, B. J. Psychological Capital and Beyond. New York: Oxford University Press, 2020. 310 p.
  8. Hobfoll, S. E. Conservation of Resources Theory: Resource Loss and Stress. Annual Review of Psychology, 2018, Vol. 69, pp. 491–510.
  9. Deci, E. L., Ryan, R. M. Self-Determination Theory: Basic Psychological Needs in Motivation, Development, and Wellness. New York: Guilford Press, 2020. 371 p.
  10. Seligman, M. E. P., Rashid, T., Parks, A. C. Positive Psychotherapy: Clinical Model and Evidence. American Psychologist, 2018, Vol. 73(8), pp. 1126–1137.
  11. Ryff, C. D. Psychological Well-Being Revisited: Advances in the Science and Practice. Oxford: Oxford University Press, 2021. 228 p.
  12. Wong, A. Digital Stress, Media Overload, and Mental Health: A Systematic Review. Cyberpsychology: Journal of Psychosocial Research on Cyberspace, 2021, Vol. 15(2), pp. 1–15.
  13. World Health Organization (WHO). Mental Health Global Report 2023. Geneva: WHO Press, 2023. 96 p.
  14. NATO Headquarters. Resilience and Psychological Stability Research Report 2024. Brussels: NATO Science Division, 2024. 74 p.
  15. Antonovsky, A. Sense of Coherence and the Salutogenic Model of Health. London: Routledge, 2021. 224 p.
Коментарі до статті:
© inforum.in.ua, 2014 - 2025
+38 (068) 322 72 67
+38 (093) 391 11 36
inforum.in.ua@ukr.net